Bicicletele pe carosabil: unde au voie, ce prioritate au și ce obligații ai tu ca șofer
Bicicleta nu mai este de mult doar jucărie sau mijloc de recreere, ci a devenit pentru mulți un mijloc de transport zilnic. Asta înseamnă că în tot mai multe orașe din România vei împărți banda cu bicicliști, fie că ești la volan sau pieton. Codul Rutier îi tratează pe bicicliști ca pe conducători de vehicule, cu drepturi și obligații clare, iar tu, ca șofer, trebuie să știi nu doar ce au voie ei să facă, ci și care este rolul tău în menținerea siguranței pe carosabil.
Pentru a circula cu bicicleta pe drumurile publice, vârsta minimă este de 14 ani, iar bicicleta trebuie echipată corespunzător: frâne funcționale, sistem de iluminare și elemente reflectorizante. Deși unele obligativități de echipament pentru bicicliști au fost relaxate în ultimii ani, responsabilitatea pentru vizibilitate și siguranță rămâne în practică la fel de importantă. Lipsa unei benzi dedicate nu înseamnă că bicicleta este „tolerată” pe carosabil, ci că are dreptul de a circula ca orice alt vehicul, respectând regulile de bandă și semafor.
Unde pot circula bicicletele și cum funcționează prioritatea
În mod ideal, bicicletele folosesc pistele dedicate, atunci când acestea există și sunt marcate corespunzător. În lipsa lor, carosabilul rămâne opțiunea principală, pe banda de lângă margine, în același sens de mers cu restul traficului. Circulația pe contrasens sau pe trotuar, printre pietoni, este în general interzisă și poate duce la amenzi sau, și mai grav, la accidente. În intersecții, biciclistul trebuie să respecte aceleași semafoare și indicatoare ca un autoturism: cedează trecerea, stop, semafor roșu.
Prioritatea bicicliștilor este adesea prost înțeleasă. Dacă vorbim de o trecere de pietoni fără marcaj de pistă de biciclete, biciclistul care trece călare pe bicicletă nu are prioritate absolută în fața mașinilor, ci ar trebui, în mod corect, să coboare și să traverseze ca pieton. Dacă pista de biciclete traversează carosabilul, marcajele și semaforul dictează cine are prioritate. În sens giratoriu sau în intersecții nesemaforizate, bicicleta este tratată ca orice alt vehicul: aplică regula de prioritate de dreapta sau acordă prioritate conform indicatoarelor.
Ce obligații ai tu, ca șofer, față de bicicliști
Ca șofer, una dintre cele mai importante reguli este distanța laterală la depășire. Chiar dacă în legislație nu apare mereu explicit un metru sau un metru și jumătate, bunul-simț și practica europeană spun clar că nu depășești bicicleta „la centimetru”. O depășești doar când poți schimba parțial banda, păstrând o distanță suficientă pentru ca biciclistul să fie în siguranță chiar dacă evită o groapă sau se dezechilibrează.
La deschiderea ușilor, regula „Dutch reach” poate fi extrem de utilă: deschizi ușa cu mâna opusă (de exemplu mâna dreaptă pentru ușa șoferului), ceea ce te obligă să întorci corpul și să verifici din nou oglinda și unghiul mort. Astfel reduci riscul de a lovi un biciclist care vine pe lângă mașină, aproape de bordură. În intersecții, mai ales la virajul la dreapta, verifică dacă nu vine o bicicletă pe lângă tine, în paralel, pentru că, din perspectiva biciclistului, tu ești „barca mare” pe care nu o poate depăși în siguranță dacă schimbi brusc direcția fără semnal.
Dacă se întâmplă un incident minor, chiar fără avarii serioase, oprește și discută calm, pentru că un impact aparent ușor poate lăsa urme serioase pe partea de sănătate a biciclistului. În plus, o atitudine calmă și asumată în trafic contribuie la o coexistență normală între șoferi și bicicliști, în locul tensiunilor permanente care transformă fiecare interacțiune într-un conflict.