10 iun. 2025 | 12:19

Avertismentul lui Titi Aur despre cei mai periculoși șoferi din România. Județul în care ”toată lumea merge tare”

AUTO
Avertismentul lui Titi Aur despre cei mai periculoși șoferi din România. Județul în care ”toată lumea merge tare”
Avertismentul lui Titi Aur / foto: colaj Playtech

România ocupă un loc rușinos în clasamentele europene atunci când vine vorba despre siguranța rutieră. Cu cele mai multe decese cauzate de accidente auto la nivelul Uniunii Europene, țara noastră se confruntă cu o criză perpetuă de disciplină în trafic. În acest context, expertul în conducere defensivă Titi Aur trage un semnal de alarmă cu privire la un fenomen periculos care ia amploare în Suceava, județul pe care îl consideră epicentrul indisciplinei la volan.

Metoda Suceava, un fenomen periculos în trafic

Titi Aur vorbește despre ceea ce el numește „metoda Suceava” – o atitudine colectivă care promovează viteza excesivă ca regulă nescrisă în trafic. Într-o intervenție la DC News, acesta a explicat că în Suceava, indiferent de vârstă, educație sau tipul de mașină, șoferii par să fi renunțat complet la ideea de a respecta limitele de viteză. Potrivit lui, „toată lumea merge tare”, iar cei care aleg să respecte legea ajung rapid „mâncați de sistem”, fiind constant depășiți sau claxonați.

Această normalizare a comportamentului periculos este cu atât mai gravă cu cât vine dintr-o zonă pe care Titi Aur o descrie ca fiind, în rest, una civilizată și cu oameni de calitate. Paradoxul despre care vorbește constă în diferența izbitoare între nivelul de civilizație general și lipsa totală a respectului față de regulile rutiere. În opinia expertului, Suceava este un caz unic în România, unde șofatul agresiv nu mai e doar o excepție, ci un standard de facto.

Mai mult, în localitățile din județ, dar și pe drumurile naționale care îl traversează, șoferii care încearcă să circule regulamentar devin rapid o problemă pentru ceilalți participanți la trafic. Ei sunt percepuți ca un obstacol, nu ca un exemplu, ceea ce arată cât de inversate sunt valorile în această zonă când vine vorba de siguranța rutieră.

Problemele se extind și dincolo de volan

Titi Aur nu se oprește doar la șoferii de autoturisme. Expertul semnalează și un alt fenomen îngrijorător: utilizatorii de trotinete electrice. Potrivit lui, în România nu există niciun control real asupra acestui tip de mijloc de transport, iar regulile privind viteza maximă sunt, în practică, complet ignorate. Deși trotinetele electrice ar trebui să circule cu cel mult 25 km/h, realitatea arată că majoritatea pot atinge chiar și 50 km/h, fără nicio verificare sau limitare eficientă.

Această lipsă de reglementare și control duce la situații periculoase în marile orașe, unde trotinetele devin un factor imprevizibil în trafic. În lipsa unei legislații aplicate riguros, dar și a unei infrastructuri adecvate, comportamentul periculos al utilizatorilor de trotinete se adaugă haosului rutier, mai ales în zonele deja afectate de lipsa disciplinei.

În opinia lui Titi Aur, România are „foarte multe zone scăpate de sub control”, iar instituțiile abilitate nu reușesc să impună autoritate. Această slăbiciune instituțională face ca și cele mai bune inițiative de educație rutieră sau reforme legislative să fie, în final, ineficiente.

Lipsa culturii siguranței rutiere, o problemă națională

Dincolo de Suceava și de trotinetele electrice, intervenția lui Titi Aur scoate la iveală o problemă mai profundă: lipsa unei culturi autentice a siguranței rutiere în România. Deși există legi, campanii de conștientizare și cursuri de conducere defensivă, toate acestea nu reușesc să schimbe mentalitățile înrădăcinate. Atunci când viteza este văzută ca un semn de „șmecherie”, iar respectarea legii este percepută ca o slăbiciune, orice progres devine imposibil.

În lipsa unui efort coerent care să combine educația rutieră, aplicarea strictă a legii și schimbarea normelor sociale, situația nu se va îmbunătăți. Iar dacă un județ precum Suceava – descris de Titi Aur ca fiind „frumos, cu oameni extraordinari” – ajunge să fie un exemplu negativ în materie de trafic, nu e greu de imaginat ce se întâmplă în alte părți ale țării.