04 iun. 2025 | 16:24

Autostrăzile pe care se poate conduce cu 150 km/h. Viteza legală s-a schimbat pentru anumite şosele din Europa

Social
Share
Autostrăzile pe care se poate conduce cu 150 km/h. Viteza legală s-a schimbat pentru anumite şosele din Europa
Foto: Pixabay

În mai multe țări europene, limitele de viteză pe autostrăzi sunt în curs de actualizare, iar unele sectoare de drum permit acum viteze de până la 150 km/h. Măsura vizează tronsoane moderne, cu infrastructură performantă, și vine în contextul în care autoritățile caută un echilibru între siguranță, fluența traficului și realitățile din teren.

Autostrăzile pe care se poate conduce cu 150 km/h

Europa începe să își regândească limitele de viteză pe autostrăzi, iar mai multe state implementează proiecte-pilot care permit, în anumite condiții, atingerea vitezei de 150 km/h. Printre cele mai recente exemple se numără Spania și Cehia, care testează această creștere pe tronsoane selectate, cu reguli stricte și tehnologii avansate de monitorizare.

Spania: Inteligența artificială permite 150 km/h în Catalonia

Spania a lansat un proiect-pilot pe autostrada AP-7 din Catalonia, unde, cu ajutorul inteligenței artificiale, se permite creșterea limitei de viteză la 150 km/h. Inițiativa este supravegheată de Direcția Generală de Trafic (DGT), iar participarea este permisă doar vehiculelor autorizate, marcate cu o plăcuță specială V12.

Testele se desfășoară exclusiv pe segmente bine definite, în afara zonelor urbane și a celor cu restricții. Scopul proiectului este de a optimiza fluxul rutier și de a reduce numărul accidentelor, susține publicația Carsauce.

Cehia: limita de 150 km/h intră în vigoare pe tronsoane speciale din 2025

Parlamentul ceh a aprobat oficial creșterea vitezei maxime de la 130 la 150 km/h pe anumite autostrăzi. Măsura va fi testată începând din vara anului 2025 și se va aplica doar pe segmente cu infrastructură modernizată, precum porțiuni din autostrăzile D3 (între Tábor și České Budějovice), D11 și D1.

Noua viteză va fi gestionată dinamic prin panouri electronice, care vor ajusta limitele în funcție de trafic și condițiile meteo, notează Tag24.

Germania: autostrăzile fără limită rămân o excepție în Europa

Germania continuă să fie singura țară din Europa fără o limită generală de viteză pe autostrăzi. Deși este recomandată o viteză de 130 km/h, aproximativ 70% din rețeaua de autostrăzi (Autobahn) nu are restricții legale. Totuși, doar anumite sectoare permit circulația fără limită, în funcție de configurația drumului.

Polonia, Austria, Italia: între planuri și realitate

În Polonia, limita de viteză pe autostrăzi este de 140 km/h, una dintre cele mai ridicate din Europa. Austria a discutat posibilitatea creșterii limitei la 150 km/h, însă fără o decizie oficială până în prezent.

În Italia, Codul Rutier permite stabilirea unei limite de 150 km/h pe tronsoane cu cel puțin trei benzi pe sens, echipate cu sisteme inteligente de monitorizare (SICVE). Totuși, această opțiune nu a fost pusă încă în practică, din motive de siguranță.

România și Elveția: direcții opuse

În România, limita maximă pe autostrăzi rămâne de 130 km/h, iar infrastructura actuală nu permite, deocamdată, creșterea acestei limite. În schimb, Elveția planifică să reducă viteza la 80 km/h în orele de vârf, începând din 2026, pentru a combate congestia și emisiile de carbon, potrivit Cadenaser.

Europa se îndreaptă treptat către o reglementare mai flexibilă a vitezelor pe autostrăzi, dar în funcție de siguranța infrastructurii și tehnologiile disponibile. Spania și Cehia conduc acest val de schimbare, în timp ce alte state adoptă o poziție precaută sau chiar restrictivă în fața creșterii vitezelor legale.