12 dec. 2025 | 14:08

Autostrada Transilvania: Doua tronsoane vor fi gata în 2026. Ilie Bolojan promite viteză maximă pe șantiere

ACTUALITATE
Share
Autostrada Transilvania: Doua tronsoane vor fi gata în 2026. Ilie Bolojan promite viteză maximă pe șantiere
Noutăţi despre Autostrada Transilvaniei (Foto: Profimedia)

Premierul Ilie Bolojan a anunțat vineri, după o vizită pe șantierul Autostrăzii Transilvania, că anul viitor vor fi finalizate două noi tronsoane ale A3, aflate pe teritoriul județelor Cluj, Sălaj și Bihor. În total, aproximativ 70 de kilometri de autostradă urmează să fie deschiși circulației în 2026, ceea ce va accelera conectivitatea rutieră în nordul țării. Potrivit premierului, până la jumătatea anului 2027 va fi asigurată aproape integral continuitatea pe Autostrada Transilvania, cu excepția zonei Meseș – Zalău, unde lucrările la tunel vor dura mai mult.

Bolojan, noutăţi despre Autostrada Transilvaniei

„Cel mai important proiect de conectivitate rutieră pentru jumătatea de nord a României este Autostrada Transilvania. Anul viitor încă 70 de kilometri vor intra în funcţiune, iar în 2027 se finalizează tronsonul spre graniţa cu Ungaria”, a declarat Ilie Bolojan. Acesta a vizitat sectoarele 3C1 și 3C2, Chiribiș – Tăuteu și Chiribiș – Biharia, împreună cu directorul CNAIR, Cristian Pistol, și directorul de investiții al CNIR, Grigore Chiș.

Premierul a explicat că lucrările la tunelul Meseș – un proiect complex cu o durată estimată de cinci ani – vor amâna completarea ultimului segment. Totuși, pentru a evita blocarea proiectului până la finalizarea tunelului, autoritățile au stabilit o soluție temporară: folosirea centurii municipiului Zalău pentru a asigura fluxul traficului pe A3.

„În 2028-2029 vom putea folosi practic întreaga arteră, chiar și cu soluția provizorie. Beneficiile sunt uriașe: traficul greu din Moldova, Bucovina și nordul Transilvaniei va ajunge mai rapid în țările UE, iar localitățile dintre Cluj-Napoca și Oradea vor scăpa de aglomerația și accidentele cauzate de miile de camioane care tranzitează zona”, a spus premierul. El a subliniat că proiectul va aduce avantaje economice semnificative exportatorilor și va crește siguranța rutieră.

Mobilizarea este la cote înalte

Pe șantier, mobilizarea este la cote înalte. Directorul CNAIR, Cristian Pistol, a remarcat progresul rapid al constructorului român Construcții Erbașu, care lucrează pe sectorul Suplacu de Barcău – Chiribiș, un tronson cu o istorie complicată.

„Avem 505 muncitori și 237 de utilaje pe teren. Stadiul fizic a depășit 60%, iar lucrările pe structurile critice avansează vizibil”, a transmis Pistol.

Acesta a oferit detalii tehnice privind structurile emblematice ale proiectului: podul peste lacul de acumulare se apropie de finalizare, cu o parte deja vopsită anticoroziv, iar viaductele de la Valea Saldabagiului și Valea Honțiu au grinzile montate și se lucrează intens la suprabetonare.

CNAIR își propune să deschidă această secțiune în 2025, ceea ce ar permite ca în 2026 să fie utilizabili 200 din cei 270 km ai Autostrăzii Transilvania. Investiția, în valoare de 884 milioane lei (fără TVA), este finanțată prin Programul Transport (PT).

Cu promisiuni ferme și șantiere mobilizate, Autostrada Transilvania se apropie în sfârșit de momentul în care va lega eficient nordul României de Europa.