Autostrada din România abandonată de 12 ani revine în atenția statului. Sute de drumari au fost mobilizați pe șantierul uitat. Când vor circula șoferii pe noul tronson
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/03/Autostrada-abandonata-de-Bechtel-incepe-sa-prinda-viata.jpg)
După 12 ani de stagnare, lucrările pe un tronson al Autostrăzii Transilvania au fost reluate într-un ritm alert. Compania Construcții Erbașu a mobilizat 313 muncitori și 202 utilaje pentru a finaliza secțiunea abandonată de americanii de la Bechtel din cauza plăților neachitate de statul român.
Autostrada abandonată de Bechtel începe să prindă viață
Deși lucrările au început pe data de 20 ianuarie 2025, progresul fizic a atins deja 5%, iar muncitorii de la Erbașu lucrează la foc automat la proiectul abandonat de compania americană Bechtel. Proiectul este finanțat acum prin Programul Transport 2021-2027 și are o valoare de 884,12 milioane de lei (fără TVA). Conform contractului, constructorul trebuie să finalizeze cei 26,35 km de autostradă în termen de 18 luni, adică până în iulie 2026.
În ciuda temperaturilor scăzute, echipele de muncitori au început deja lucrările la lotul Suplacu de Barcău-Chiribiș, una dintre cele mai dificile secțiuni ale Autostrăzii Transilvania. Proiectul include și construcția unui pod impresionant de 1.650 metri peste lacul de acumulare.
De la abandon la reluare: un drum anevoios
Bechtel a lucrat la acest tronson cu peste 15 ani în urmă, reușind să finalizeze aproape 50% din proiect. Totuși, în 2013, contractul a fost reziliat, iar autostrada a rămas în paragină. Abia după 10 ani, proiectul a fost scos din nou la licitație, iar expertizele tehnice au arătat că doar 37% din lucrările inițiale mai pot fi utilizate. Multe dintre ele trebuie refăcute sau consolidate.
Contractul actual prevede construcția a trei viaducte, opt pasaje și opt poduri, inclusiv viaductul de 1.650 de metri peste lacul de acumulare – o lucrare de mare complexitate tehnică, începută de Bechtel și lăsată neterminată.
Stadiul lucrărilor pe Autostrada Transilvania
- Nușfalău – Suplacu de Barcău (13,5 km) – finalizat de o companie turcească și deschis circulației în septembrie 2023.
- Chiribiș – Biharia – are constructor desemnat, dar lucrările sunt blocate în instanță.
- Biharia – granița cu Ungaria – finalizat și deschis în 2020.
Construcții Erbașu promite să ducă la bun sfârșit această porțiune esențială a autostrăzii, contribuind la modernizarea infrastructurii și la îmbunătățirea conectivității rutiere în România.