Autostrada A0, noutăţi la final de noiembrie 2025. Pe ce loturi se lucrează acum
La final de noiembrie 2025, lucrările la Autostrada A0, proiectul rutier de peste un miliard de lei care ar trebui să preia traficul de tranzit din zona Capitalei, se află în etape diferite de evoluție, în funcție de lot și de constructor. Progresele sunt vizibile mai ales pe semi-inelul sudic, unde traficul greu deja s-a redus pe porțiunile sensibile ale Centurii Bucureștiului, însă pentru ca inelul să fie închis complet, rămân esențiale ultimele șantiere aflate în desfășurare pe segmentul nordic.
Sudul A0 preia deja trafic semnificativ
Pe semi-inelul sudic, format din trei loturi însumând 50,99 kilometri, lucrările au avansat accelerat, toate tronsoanele fiind deja deschise circulației. Lotul 1, între A2 și CF902 (Jilava), construit de Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, a fost inaugurat pe etape în aprilie și iulie 2024. Aceeași companie a realizat și Lotul 2, între Jilava și DN6, deschis în decembrie 2023 și aprilie 2024.
Lotul 3, între DN6 și A1/DJ601, construit de Aktor SA – Euro Construct Trading SRL, a fost dat în trafic în iunie 2025. În iulie 2025, directorul CNAIR, Cristian Pistol, confirma că acest semi-inel preia deja peste 40% din traficul greu care circula în mod obișnuit pe sudul DNCB.
Autoritățile subliniază că impactul real al proiectului asupra traficului din București se va vedea abia după finalizarea completă a autostrăzii, când toate loturile vor fi operaționale.
Nordul A0: progrese, întârzieri și termene noi
Pe semi-inelul nordic se află loturile care vor decide momentul la care A0 va putea funcționa integral. Primul dintre acestea, între DJ601 și DN1 (Corbeanca), are o lungime de 17,5 kilometri și este construit de Impresa Pizzarotti și Retter Project Management. Contractul a fost semnat în septembrie 2023, cu o durată totală de 34 de luni, dar autorizația de construire emisă la 23 ianuarie 2025 a împins termenul estimat de finalizare din iulie 2026 în noiembrie 2026.
Asociația Pro Infrastructura a atras atenția asupra decalajului dintre ritmul constructorului italian și cel al constructorului român, acesta din urmă promițând o inaugurare parțială în aprilie 2026.
“Este un obiectiv foarte îndrăzneț și da, încă este posibil cu un management precis dublat de o execuție rapidă și concentrată”, a transmis API.
La rândul său, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu, a anunțat că sunt în desfășurare lucrări de relocare a utilităților, etapă esențială pentru continuarea șantierului. Scrioșteanu estimează finalizarea lotului în perioada mai – iunie 2026.
Următorul tronson nordic, 19 kilometri între DN1 și DN2, este deja finalizat, după ce Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL a inaugurat porțiunile aferente în noiembrie 2023 și decembrie 2024.
Lotul construit de chinezi, important pentru întreg proiectul
Lotul al treilea, între DN2 (Afumați) și DN3 (Cernica), are 8,6 kilometri și este construit de China Civil Engineering Construction Corporation. Contractul semnat în martie 2023 prevedea 12 luni pentru proiectare și 18 pentru execuție, cu termen inițial septembrie 2025. Deși au fost deschiși 2,3 kilometri, noul termen actualizat este februarie 2026.
Asociația Pro Infrastructura a transmis că lucrările ar fi putut fi finalizate în vara lui 2025 “dacă s-ar fi mobilizat”, însă lipsa presiunii din partea CNAIR și interdicția companiilor chineze de a participa la licitații ar fi diminuat motivația antreprenorului. API consideră primăvara lui 2026 un termen optimist pentru finalizare, precizând că lotul este vital pentru funcționalitatea următorului.
Ultimul segment, cel care va închide inelul A0
Lotul dintre DN3 (Cernica) și A2, lung de 4,47 kilometri, este construit de aceeași asociere care a realizat Lotul 2 nordic. Contractul datează din 2020, iar autorizațiile au fost emise în 2023 și 2024. Deși termenul contractual indica finalizarea în luna anterioară, lucrările nu sunt încheiate. API subliniază că nici finalizarea acestui lot nu ar fi permis circulația până la finalizarea celui anterior, care altfel ar rămâne “muzeu”.
Imaginile recente arată un stadiu avansat, chiar dacă mai există lucrări de realizat, constructorul fiind interesat să finalizeze șantierul pentru a-și reloca resursele pe proiectele A7.
Dacă mobilizarea se menține și relocările de utilități nu întâmpină blocaje, există posibilitatea reală ca autostrada A0 să fie complet funcțională până la sfârșitul anului 2026. Sudul deja produce efecte, iar nordul are termene asumate care, cel puțin în prezent, par realizabile. Un eventual derapaj de câteva luni ar putea însă amâna inaugurarea completă.