26 iun. 2025 | 09:58

Auto sau Recirculare la aerul condiționat din mașină? Ce setare te ajută să consumi mai puțin carburant. Greșeala care îți golește rezervorul vara

AUTO
Share
Auto sau Recirculare la aerul condiționat din mașină? Ce setare te ajută să consumi mai puțin carburant. Greșeala care îți golește rezervorul vara
FOTO: Freepik

Vara, aerul condiționat din mașină devine o necesitate. Temperaturile ridicate transformă rapid habitaclul într-un cuptor, iar instinctul ne împinge să pornim la maximum clima imediat ce urcăm în mașină. Dar acest obicei vine cu un cost: un consum crescut de carburant și o uzură mai mare a sistemului de climatizare. În plus, mulți șoferi folosesc setările greșite, fără să înțeleagă ce face cu adevărat funcția „Auto” sau „Recirculare”.

Auto vs. Recirculare — ce fac de fapt aceste setări?

Funcția „Auto” reglează automat temperatura, viteza ventilatorului și direcția fluxului de aer, în funcție de temperatura setată de tine. Este eficientă, mai ales la drum lung, pentru că optimizează funcționarea compresorului, dar nu întotdeauna oferă cea mai rapidă răcire.

Pe de altă parte, butonul „Recirculare” face exact ce spune: recirculă aerul deja existent în habitaclu, fără să mai tragă aer cald de afară. Aceasta este cea mai eficientă setare atunci când vrei să răcești rapid mașina și să consumi mai puțin combustibil. De ce? Pentru că aerul din interior, deja mai răcoros, este mai ușor de răcit decât cel fierbinte din exterior — ceea ce solicită mai puțin compresorul și reduce efortul motorului.

Greșeala frecventă care te costă la pompă

Una dintre cele mai mari greșeli este să pornești aerul condiționat pe setarea „Auto”, fără să activezi și recircularea, imediat ce intri într-o mașină încinsă. În acel moment, sistemul începe să tragă aer fierbinte de afară și să-l răcească, ceea ce solicită la maximum instalația de climatizare și motorul. Rezultatul? Consum mai mare de carburant și o răcire lentă.

Trucuri pentru a răci rapid mașina, cu consum redus

  • Aerisește înainte de plecare. Deschide toate ușile sau cel puțin două geamuri timp de 30–60 de secunde pentru a elimina aerul încins din interior.
  • Pornește mașina și activează recircularea. Lasă aerul condiționat pe recirculare și setează o temperatură rezonabilă (22–24°C). Începe cu o viteză mai mare a ventilatorului, apoi redu-o treptat.
  • Nu direcționa imediat aerul spre tine. Îndreaptă gurile de ventilație spre plafon și spre geamuri în primele minute. Astfel, răcirea se face uniform, iar aerul cald din partea superioară este evacuat eficient.
  • După răcire, revino la aer proaspăt. Odată ce temperatura s-a stabilizat, poți dezactiva recircularea pentru a aduce aer proaspăt și a evita acumularea de umiditate sau mirosuri neplăcute în habitaclu.

În lupta cu temperaturile ridicate din timpul verii, aerul condiționat este aliatul tău — dar doar dacă știi cum să-l folosești eficient. Setarea pe recirculare este cheia pentru a reduce consumul de combustibil și a răci rapid interiorul, în timp ce modul „Auto” este util pentru menținerea unei temperaturi constante, mai ales în timpul mersului. Evită greșelile frecvente și bucură-te de drumuri răcoroase fără să-ți simți portofelul golit la fiecare alimentare.