05 feb. 2025 | 20:46

Aproape jumătate dintre liceeni suferă de analfabetism numeric. Ministrul Educației: “Predăm mult și prost. O problemă de securitate naţională”

Social
Share
Aproape jumătate dintre liceeni suferă de analfabetism numeric. Ministrul Educației: “Predăm mult și prost. O problemă de securitate naţională”
Analfabetismul numeric aproape se dubleaza in liceu

Aproape 50% dintre elevii de liceu din România întâmpină dificultăți majore în înțelegerea conceptelor matematice, iar sistemul educațional pare incapabil să corecteze această problemă. Ministrul Educației, Daniel David, trage un semnal de alarmă, susținând că actuala metodologie de predare este ineficientă și afectează viitorul tinerelor generații.

Rezultate alarmante la testele de alfabetizare matematică

Ministrul Educației a declarat recent că aproape jumătate dintre elevii de clasa a XII-a suferă de analfabetism numeric, ceea ce ridică mari semne de întrebare asupra eficienței sistemului de învățământ.

”Este ceva de neacceptat pentru o școală. Te întrebi: ce face școala?”, a spus Daniel David în cadrul prezentării rezultatelor Testului Național de Alfabetizare Matematică.

Ministrul a atras atenția că problema nu se limitează doar la liceeni, ci afectează și adulții care au trecut prin sistemul educațional românesc. Testele internaționale arată că România are un procent alarmant de adulți cu competențe numerice insuficiente, mult peste media internațională.

Cauza principală: un sistem de predare deficitar

Daniel David critică metodele de predare actuale, considerând că școala pune accent pe cantitate, nu pe calitate.

”Predăm mult, prost și foarte centralizat. Profesorii ar trebui să transfere competențe, nu doar să predea informații brute”, a explicat ministrul.

Potrivit acestuia, profesorii buni sunt cei care reușesc să conecteze teoria cu practica și să ofere elevilor un motiv clar pentru care anumite cunoștințe sunt importante.

Din păcate, astfel de profesori sunt o minoritate, iar majoritatea elevilor termină liceul fără să înțeleagă și să poată aplica noțiuni matematice fundamentale în viața reală.

Reforma curriculară, o soluție posibilă

Ministrul Educației speră ca reforma curriculară inițiată recent să aducă o schimbare pozitivă în sistem.

”Am văzut că în învățământul primar, unde s-a realizat o reformă în 2013, rezultatele sunt mai bune. La gimnaziu, unde s-a intervenit în 2017, vedem o ușoară creștere la matematică. Sperăm ca această tendință să continue și la nivelul liceului”, a precizat Daniel David.

Cu toate acestea, efectele acestor reforme vor fi vizibile abia peste câțiva ani, iar până atunci, generații întregi de elevi rămân vulnerabile în fața analfabetismului numeric.

Ministrul avertizează că problema nu este doar educațională, ci și de securitate națională, deoarece lipsa competențelor matematice afectează dezvoltarea economică și profesională a viitoarelor generații. Rămâne de văzut dacă noile schimbări vor reuși să inverseze acest trend negativ.