Anvelope de vară, când afară plouă cu grindină – ce spune legea dacă ți-ai schimbat cauciucurile când nu trebuie
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/06/Cauciucuri-de-iarna-amenzi-pneuri-Romania.jpg)
Grindina este tot mai prezentă pe drumurile din România, chiar și în lunile de vară, iar mulți șoferi se întreabă dacă riscă amenzi atunci când sunt surprinși cu anvelope de vară în mijlocul unei furtuni care lasă gheață pe carosabil. Codul Rutier nu menționează date fixe pentru montarea cauciucurilor, dar sancționează lipsa celor potrivite în condiții periculoase. Iar grindina aduce exact astfel de condiții.
Ce spune legea despre anvelopele de vară pe drumuri acoperite de gheață
În România, nu există o perioadă oficială în care ești obligat să treci la anvelope de iarnă sau vară. Totul depinde de starea efectivă a carosabilului. Conform Art. 102, alin. 6.1 din legea 195/2002 , este considerată contravenție să conduci cu anvelope de vară pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei , indiferent de sezon.
Asta înseamnă că, dacă în mijlocul verii o furtună cu grindină acoperă carosabilul cu un strat de gheață, iar tu circuli cu anvelope de vară, poți fi amendat. Amenda poate depăși 4.000 de lei , încadrându-se în clasa a IV-a de sancțiuni.
Cu toate acestea, în practică, aplicarea amenzii depinde de gravitatea situației. Dacă grindina nu creează o peliculă continuă de gheață, iar carosabilul rămâne practicabil, atunci polițiștii rutieri pot considera că nu ai încălcat legea. În schimb, dacă se produce un accident pe fondul lipsei aderenței, este foarte probabil să fii tras la răspundere.
Grindina, între risc real și interpretare legală
Polițistul Tavi Perțea a explicat pentru ProMotor că, deși grindina este un fenomen extrem, legea nu interzice automat circulația în timpul sau imediat după o astfel de ploaie cu anvelope de vară. Totul depinde de ce urme lasă grindina pe șosea: dacă rezultatul este un strat alunecos de gheață, atunci ai obligația să oprești și să nu continui deplasarea până la topirea gheții, pentru a evita încălcarea legii.
Pe scurt: nu grindina în sine este problema , ci depunerile de gheață care afectează aderența roților pe asfalt. Dacă nu ești sigur de starea drumului, cel mai bine este să tragi pe dreapta, mai ales dacă mașina ta are montate anvelope de vară.
Când e momentul optim pentru schimbarea anvelopelor
Experții recomandă trecerea la anvelope de vară doar atunci când temperaturile medii zilnice depășesc 7 grade Celsius . Motivul e simplu: cauciucul de vară își pierde proprietățile elastice la temperaturi scăzute și devine periculos. De regulă, în România, intervalul optim pentru anvelopele de vară este între aprilie și octombrie, dar nu există obligație legală de a face schimbul în acest interval.
Pentru cei care vor să evite schimbările sezoniere, anvelopele all-season par o soluție de compromis. Totuși, acestea nu oferă performanțe optime nici vara, nici iarna. Sunt mai potrivite pentru șoferii care circulă rar sau pe distanțe scurte în oraș, dar nu pentru condiții meteo imprevizibile sau drumuri lungi, conform ProMotor.