31 iul. 2025 | 17:13

Analist economic: “De la 1 august, intrăm într-o criză economică cum n-am mai văzut în ultimii 15 ani, comparabilă cu cea din 2008”

ECONOMIE
Share
Analist economic: “De la 1 august, intrăm într-o criză economică cum n-am mai văzut în ultimii 15 ani, comparabilă cu cea din 2008”
România intră într-o criză economică comparabilă cu cea din 2008, avertizează specialiștii Sursă foto: Arhivă

Românii se pregătesc pentru o perioadă dificilă pe fondul schimbărilor fiscale ce intră în vigoare de la 1 august. Creșterea TVA va modifica puternic strategiile comercianților și va pune presiune pe consumatori, într-un context economic comparabil cu cel din 2008. Analistul economic Adrian Negrescu atrage atenția că, deși nu vom asista la o explozie imediată a prețurilor, concurența din piață și volatilitatea acestora vor transforma modul în care facem cumpărături.

Comerțul intră într-un „război” al prețurilor

Începând cu 1 august, odată cu majorarea TVA, comercianții și producătorii vor fi forțați să își schimbe strategiile pentru a supraviețui în piață. Adrian Negrescu avertizează că ne așteaptă „un adevărat război comercial în care producătorii și comercianții se vor lupta pentru a-și securiza sau chiar extinde cotele de piață”.

Analistul subliniază că, deși creșterea taxelor va genera presiuni asupra costurilor, prețurile nu vor crește brusc, deoarece puterea de cumpărare a românilor este deja scăzută.

„Nu vine nicio apocalipsă financiară la 1 august, prețurile nu se vor duce până la cer pentru simplul motiv că nimeni nu își permite să scumpească prea mult, pentru că riscă să rămână cu marfa nevândută”, explică Negrescu.

Strategii agresive de marketing pentru a atrage clienții

În încercarea de a compensa efectele creșterii TVA, comercianții adoptă măsuri diverse: înghețarea prețurilor, campanii de fidelizare și promoții zilnice.

„Deja vedem comercianți care anunță că vor îngheța prețurile în august, absorbind împreună cu producătorii și importatorii creșterea TVA. Alții au declanșat ample campanii de fidelizare prin tot felul de strategii de marketing – promoții zilnice speciale, sisteme de puncte de fidelitate, vânzări combinate etc.”, a transmis Negrescu.

Specialistul avertizează că dinamica prețurilor va deveni mai intensă ca niciodată, iar cumpărătorii vor urmări atent promoțiile și reducerile pentru a diminua impactul scumpirilor.

„Vom vedea tot mai mulți clienți cu aplicațiile magazinelor deschise pe telefon, în căutarea promoțiilor, în folosirea punctelor, în tentativa de a-și reduce cât mai mult bonul de casă”, spune acesta.

Inflația și scumpirile: o presiune constantă

Chiar dacă nu vom avea creșteri bruște de prețuri, efectul inflației va fi resimțit treptat. Adrian Negrescu estimează că inflația ar putea ajunge la 8-9%, un nivel foarte ridicat la nivelul Uniunii Europene.

În plus, scumpirea energiei electrice și a carburanților va amplifica presiunea asupra producătorilor și comercianților. Aceste costuri vor influența prețurile din magazine și vor determina o volatilitate fără precedent.

„Dinamica prețurilor va atinge, probabil, un nivel fără precedent”, mai spune analistul economic.

În contextul crizei actuale, Adrian Negrescu recomandă românilor să fie mai atenți la modul în care își gestionează bugetul.

„Poate este timpul să ne regândim modul în care facem shopping, să ne focusăm pe priorități, să realizăm că suntem într-o criză economică cum n-am mai văzut în ultimii 15 ani”, avertizează acesta.