Alternativa la DN1 prinde contur: noi imagini cu lucrările la drumul care va decongestiona Valea Prahovei
Lucrările de modernizare a drumului județean DJ 102I, între Valea Doftanei (judeţul Prahova) și Brădet (judeţul Braşov), au intrat oficial în execuţie, după ce amplasamentul a fost predat constructorului la finele lunii iulie 2025.
Proiectul, coordonat de Compania Națională de Investiții (CNI) și executat de Construcții Erbașu, este finanţat de ministerul de resort cu o valoare de peste 642 milioane lei.
Alternativa la DN1 prinde contur
DJ 102I va fi reabilitat pe o lungime de circa 25,63 km, legând sudul României (Prahova) de centrul ţării (Brașov) prin Munţii Baiului, pe la altitudinea maximă de 1.285 m (pasul Predeluț).
Drumul va avea o platformă de 8 metri cu două benzi, acostamente, rigole, noi poduri și podețe, accese modernizate, parcări, ziduri de sprijin, parapete de protecție, precum și toate cele necesare standardelor actuale de siguranță și infrastructură rutieră.
Pe tronsonul din Prahova, modernizarea vizează circa 13,3 km, între km 37+620 și km 50+924 — localități precum Doftana, Seciuri, Teșila și Trăisteni.
Drumul care va decongestiona Valea Prahovei
Autoritățile locale și centrale prezintă DJ 102I ca o „soluție strategică” menită să scoată din presiune artera cea mai aglomerată dintre București și Brașov: DN 1 (Valea Prahovei).
„La final, această arteră va deveni un culoar viabil pentru traficul de tranzit, contribuind semnificativ la reducerea presiunii asupra DN1, în special în perioadele de vârf turistic sau tranzit comercial”, arată oficialii din judeţul Prahova.
Pe lângă beneficiul direct pentru locuitorii din Valea Doftanei și Brașov, DJ 102I ar putea uşura circulaţia pentru cei ce vin dinspre sudul ţării și vor să evite ambuteiajele din DN 1 — deşi rămâne de văzut în ce măsură va prelua trafic intens, dat fiind relieful montan și faptul că structurarea se face cu parametrii drumului județean.
Calendar şi execuţie pentru DJ 102I
Amplasamentul a fost predat oficial constructorului în iulie 2025; ordinul de începere a lucrărilor a fost emis la 1 august 2025.
Contractul prevede o durată de implementare de 36 de luni (3 ani) — în ciuda demersurilor pentru detalii de proiectare efectuate anterior.
Limitări anticipate & ce nu va rezolva
Deşi modernizarea va transforma o rută greu accesibilă într-o șosea modernă, proiectul are limite — DJ 102I rămâne un drum județean, ceea ce implică portanță și geometrie adaptate traficului ușor. Pe unele tronsoane, curbele și serpentinele pot reprezenta limitări, în special pentru vehicule mari sau în condiții de iarnă. Acest aspect a fost semnalat și la semnarea contractului.
Prin urmare, pentru turiștii ce se îndreaptă spre stațiuni precum Sinaia, Bușteni, Azuga sau Predeal, beneficiul ar putea fi marginal; totuși, pentru trafic local sau tranzit ușor spre Brașov, DJ 102I poate deveni o opțiune valoroasă — iar dacă va funcționa așa, DN 1 ar putea scăpa, măcar parţial, de o parte din povara mașinilor.
Reabilitarea DJ 102I, investiție importantă
Pus în practică, proiectul de reabilitare a DJ 102I marchează una dintre cele mai importante investiţii recente în infrastructura rutieră secundară a României. Dacă lucrările se vor derula conform planului, Valea Doftanei — Brădet ar putea deveni o rută alternativă semnificativă la DN 1, cu beneficii concrete pentru conectivitatea dintre Prahova și Brașov.
Dar rămâne de văzut — prin modul în care se va circula efectiv pe acest drum, în funcţie și de sezon, de întreținere, dar și de cât de mulți dintre cei aflați la drum spre munte vor alege această variantă.