Alte probleme în curtea lui Elon Musk: Primul test cu taxiurile autonome Tesla ridică semne de întrebare privind siguranța
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/06/probleme-cu-robotaxi.jpg)
Un robotaxi Tesla a fost surprins oscilând violent volanul și încălcând marcajele rutiere în timpul unui test în Austin, Texas.
După luni de așteptare și promisiuni ambițioase din partea lui Elon Musk, serviciul de taxiuri autonome Tesla a fost lansat oficial în Austin, Texas.
Primele curse cu robotaxiul Tesla: între entuziasm și incertitudine
Deși primele curse par să fi decurs fără evenimente majore, o filmare devenită virală a pus sub semnul întrebării gradul de maturitate al tehnologiei utilizate.
În videoclipul publicat pe YouTube de canalul Tesla Daily, un Model Y aflat în regim de robotaxi este surprins oscilând periculos volanul chiar în mijlocul unei intersecții aglomerate, fiind claxonat de un vehicul aflat în spate, dcrie revista Futurism.
După ce reușește să se redreseze, mașina comite o altă greșeală: trece cu nonșalanță peste linia dublă continuă pentru a se strecura într-o bandă destinată virajului la stânga, blocată de alte vehicule.
Deși un șofer uman ar putea comite o asemenea abatere în condiții similare fără consecințe, faptul că o mașină complet autonomă ia această decizie ridică îngrijorări serioase privind standardele de siguranță.
Este important de menționat că aceste vehicule nu operează complet nesupravegheat: fiecare cursă este însoțită de un „monitor de siguranță” uman, plasat pe scaunul pasagerului din față. Totuși, rolul acestuia nu este clar definit, mai ales în situații în care ar trebui să intervină rapid.
Erori de orientare și lansare limitată, dar promisiuni uriașe
Analiza traseului digital proiectat pe ecranul de bord al mașinii sugerează că robotaxiul ar fi interpretat greșit configurația intersecției, oscilând între două direcții posibile.
Acest comportament sugerează o problemă de orientare în sistemul de navigație, posibil cauzată de alegerea greșită a benzii de viraj prea devreme, urmată de o corecție ilegală.
În prezent, programul Tesla de robotaxiuri este restricționat la o zonă bine delimitată din Austin, atent cartografiată, ceea ce reprezintă mediul ideal pentru operarea autonomă.
Doar 10-20 de vehicule „Robotaxi” sunt active, iar cursele costă 4,20 dolari, un tarif ales de Musk mai degrabă ca glumă decât ca decizie economică. Cu toate acestea, chiar și în aceste condiții controlate, apariția unor astfel de incidente ridică semne de întrebare cu privire la fiabilitatea sistemului.
Prin comparație, alte companii precum Waymo au adoptat o abordare mai prudentă, păstrând șoferi de siguranță la volan până când sistemele autonome au fost suficient testate.
Tesla, în schimb, a decis să sară direct la faza comercială, fără a clarifica modul de intervenție al însoțitorilor umani care nu au acces la volan.
Pe fondul acestor probleme, Musk continuă să promoveze viziuni optimiste: peste 1.000 de robotaxiuri ar urma să fie lansate în Austin în doar câteva luni, iar până la finalul lui 2026, Tesla estimează că un milion de vehicule autonome vor circula pe drumurile din SUA. Rămâne de văzut dacă tehnologia va putea ține pasul cu ambițiile fondatorului său.