16 mai 2025 | 14:30

Ajutor de înmormântare în 2025. Sume actualizate și acte necesare

Știri social
Ajutor de înmormântare în 2025. Sume actualizate și acte necesare

De ani buni, statul român oferă un sprijin financiar sub forma ajutorului de înmormântare, destinat să acopere parțial costurile asociate decesului unei persoane. Acest ajutor este acordat în conformitate cu prevederile Legii nr. 10/2025 privind bugetul asigurărilor sociale de stat. Pentru a beneficia de bani, rudele persoanei decedate trebuie să depună un dosar care conține câteva documente esențiale.

Sumele acordate în 2025 ca ajutor de înmormântare

Începând cu 13 februarie 2025, cuantumul ajutorului de deces a fost majorat astfel:

  • 8.620 lei pentru decesul unui asigurat sau al unui pensionar.
  • 4.310 lei pentru decesul unui membru de familie neasigurat al unui asigurat sau pensionar.

Această majorare reprezintă o creștere de 1.053 lei față de sumele acordate în anul precedent.

Cine poate beneficia de ajutorul de înmormântare

Ajutorul de deces se acordă unei singure persoane care dovedește că a suportat cheltuielile de deces. Aceasta poate fi:

  • soțul sau soția supraviețuitoare;
  • un copil;
  • un părinte;
  • orice altă persoană fizică sau juridică ce prezintă documente justificative ale cheltuielilor efectuate.

În cazul decesului unui membru de familie neasigurat, ajutorul se acordă asiguratului sau pensionarului care a suportat cheltuielile de înmormântare.

Citește și: Când intră alocațiile pe card în iunie 2025. Se modifică ziua în care se virează banii

Documente necesare pentru obținerea ajutorului

Pentru a solicita ajutorul de înmormântare, este necesară depunerea următoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 11 la norme);
  • certificat de deces, în original și copie;
  • act de identitate al solicitantului, în original și copie;
  • acte de stare civilă ale solicitantului, care să ateste gradul de rudenie cu decedatul, în original și copie;
  • dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (facturi, chitanțe, declarații notariale etc.);
  • extras de cont bancar al solicitantului pentru efectuarea plății.

Citește și: Cum să-i pui poprire pe conturi și proprietăți unui prieten care refuză să-ți dea banii înapoi!

În cazul în care solicitantul este o persoană juridică, se vor depune suplimentar:

  • împuternicirea persoanei care reprezintă persoana juridică;
  • act de identitate al reprezentantului legal;
  • contract de prestări servicii cu persoana juridică;
  • procură specială prin care persoana juridică este mandată să depună documentele și să încaseze ajutorul de deces.

Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la depunerea cererii și a documentelor complete. Solicitarea poate fi făcută în termen de 3 ani de la data decesului. Pentru informații suplimentare și pentru depunerea cererii, persoanele interesate se pot adresa casei teritoriale de pensii în a cărei rază de domiciliu se află solicitantul.