Ai strâns bani pentru Dacia pe vremea lui Ceaușescu, ai mari șanse la despăgubiri în 2025. Cum primești mii de euro de la stat
După mai bine de trei decenii de așteptare, românii care și-au depus economiile la CEC pentru a-și cumpăra o Dacie înainte de 1990 vor primi în sfârșit despăgubiri. Statul a emis un act normativ care reglementează modul în care aceste sume vor fi achitate, oferindu-le celor păgubiți o compensare financiară, chiar dacă valoarea nu mai acoperă astăzi costul unei mașini noi.
Acest gest reparator vine într-un context în care majoritatea celor care au fost înscriși în vechile programe de achiziție nu și-au mai văzut nici banii, nici autoturismele, după schimbările radicale produse în România post-revoluționară.
Ce sume se acordă și cum intri în posesia despăgubirilor
Conform Ordinului nr. 476/2025 emis de Ministerul Finanțelor, fiecare persoană eligibilă va primi 21.719,29 lei, echivalentul a aproximativ 4.370 de euro la cursul lunii aprilie 2025. Suma nu este condiționată de achiziția unui autoturism și poate fi folosită pentru orice scop personal.
Procesul de plată este destul de simplificat. Ministerul Finanțelor transferă banii către BRD – Groupe Société Générale, banca desemnată să gestioneze procedura. De acolo, BRD virează suma direct beneficiarilor care sunt deja înregistrați în sistem. Dacă te regăsești printre deponenți, dar nu ai fost notificat, poți solicita clarificări de la sucursala BRD unde era contul inițial sau direct de la Ministerul Finanțelor.
Este important de reținut că nu este necesară depunerea unei cereri noi, în cazul în care ai fost anterior înregistrat în evidențele băncii sau ale ministerului.
Povestea programului CEC pentru Dacia și impactul asupra românilor
În perioada comunistă, a economisi bani pentru o Dacie era un obiectiv major pentru multe familii din România. Cu prețuri care variau între 70.000 și 80.000 de lei vechi – o sumă considerabilă pentru un cetățean de rând – mulți români își depuneau economiile într-un cont special la Casa de Economii și Consemnațiuni (C.E.C.).
După strângerea sumei necesare, clienții erau trecuți pe liste de așteptare și, adesea, așteptau ani întregi pentru repartizarea unui autoturism. Oferta limitată și controlul strict de stat făceau ca fiecare mașină să fie extrem de prețuită.
După Revoluția din 1989, mulți dintre cei care aveau depozite pentru Dacie nu au mai reușit să își recupereze investiția sau să primească mașina promisă. Deși depozitele au fost preluate de BRD în anii ’90, soluția finală pentru despăgubirea lor a fost tergiversată până în prezent.
Cu despăgubirea actuală, cei care au avut răbdarea să păstreze documentele necesare își pot vedea, în sfârșit, eforturile recunoscute financiar. Deși cu 21.719 lei nu mai poți cumpăra o Dacie Logan nouă, suma poate reprezenta o contribuție importantă pentru o achiziție second-hand sau pentru alte planuri personale.