24 nov. 2025 | 21:05

Afacerea 100% românească construită în jurul unui distilat de interes global. Cât de greu este să faci un produs premium în România, povestea Zen Gin spusă de Cristian Georgescu

ACTUALITATE
Share
Afacerea 100% românească construită în jurul unui distilat de interes global. Cât de greu este să faci un produs premium în România, povestea Zen Gin spusă de Cristian Georgescu
Cristian Georgescu și-a găsit un proiect de pasiune din altă ligă

În spatele Zen Gin nu găsești un plan de business făcut într-o corporație, ci o poveste care începe la un grătar, cu un alambic în curte și un cadou de vacanță primit în Spania. Cristian Georgescu pornește ca simplu pasionat de gin, ajunge la un curs de distilare, își cumpără propriul alambic și timp de doi ani transformă weekendurile în sesiuni de experimente și degustări cu prietenii-cobai. Din joacă apare numele Gin Religion, o promisiune de a face un gin în care să creadă și pe care să îl bea el însuși cu plăcere. În jurul lui se strâng, treptat, mentori și parteneri de drum – oameni precum Felix Pătrășcanu, Sergiu Neguț sau Mălin Dan – iar primul produs primește numele Zen, după setterul irlandez curios care „a gustat” la propriu din rețetă. Povestea nu vine din lumea băuturilor tradiționale românești, ci dintr-un IT-ist cu peste 20 de ani de experiență și co-fondator, alături de soția lui, al unui brand de decorațiuni interioare, Sophia, pe care l-a ajutat să se automatizeze și să crească.

Dincolo de rețetă, Zen Gin este și un studiu de caz despre cât de complicat este să faci un produs premium în România, într-un domeniu ultra-reglementat. Cristian ajunge de la cursuri de distilare și auto-educație la una dintre cele mai recognoscibile sticle de pe piață, lucrată timp de șase luni cu designerul Alexandra Ghioc, într-o estetică art deco care se leagă subtil de stilul de distilare Bathtub gin, celebru în perioada prohibiției. În același timp, se lovește de birocrație, autorizații care durează mult, echipamente ce trebuie etalonate, reguli stricte legate de acciză și transportul alcoolului. Interviul de față este, în esență, o radiografie „la prima mână” a drumului de la un hobby făcut în curte la un distilat de interes global, construit într-o piață în care se bea încă mult ieftin și prost, dar în care tot mai mulți consumatori încep să caute calitatea și să descopere zona de craft.

Zen Gin

Zen Gin

Playtech: Care este povestea din spatele Gin Religion și Zen Gin?

Cristian Georgescu: Povestea Gin Religion a început cu un curs de distilare pe care soția mea s-a gândit să mi-l facă cadou atunci când eram în vacanță undeva în Spania.

M-am întors cu ideea că îmi pot face propriul gin și mi-am achiziționat un alambic cu care am experimentat vreo 2 ani la mine în curte.

Grătarele de weekend s-au transformat în degustări de gin, iar prietenii folosiți pe post de cobai în degustări m-au încurajat să pornesc o afacere din asta. Așa s-a născut Gin Religion. De ce numele ăsta? Pentru că am dorit să facem ceva în ce credem, cel mai bun gin pe gusturile noastre și pe care chiar noi să-l bem cu plăcere. În această poveste au venit, pe rând, prieteni și mentori: Felix Pătrășcanu, Sergiu Neguț, Mălin Dan și, evident, soția mea, Anamaria.

Primul produs a fost botezat după setterul meu irlandez, Zen, care, într-o zi, s-a hotărât să încerce rețeta la care lucram și a venit să guste din pahar.

Playtech: De ce ai început o afacere în jurul ginulu, în loc de pălincă, rachiu sau țuică, în contextul în care au început să apară destul de multe produse premium și pe acel segment de piață?

Cristian Georgescu: Nu aș fi putut începe o afacere într-un domeniu care nu mă atrage. Am început ca iubitor de gin și e oarecum natural ca asta să fac, chiar dacă acum cred că am studiat suficient încât să pot produce și alte băuturi spirtoase la o calitate superioară, ginul rămâne de departe favoritul.

Playtech: Cu ce te-ai ocupat înainte să investești o cantitate semnificativă de timp și bani în producția de gin?

Cristian Georgescu: Înainte de a fonda Gin Religion am fost activ în domeniul IT, unde am lucrat mai bine de 20 de ani și am o mică firmă, precum și în domeniul decorațiunilor interioare, unde sunt partener alături de soția mea în lanțul de magazine Sophia, brand la a cărui „automatizare” am contribuit.

Cristian Georgescu a investit mult în proiectul său

Cristian Georgescu a investit mult în proiectul său

Playtech: Cum ai învățat să faci gin și, mai ales, cum ați ajuns la una dintre cele mai originale sticle de pe piață?

Cristian Georgescu: Pe lângă cursul de distilare din vacanță am mai urmat niște cursuri online, multă autoeducație și experimentare. Nu există certificări oficiale pentru a deveni „master distiller”, cam toți care practică acest lucru se bazează pe capacitatea de a învăța experimentând.

Pentru realizarea sticlei am muncit cam 6 luni alături de un designer de produs excepțional, Alexandra Ghioc, cu care mi-am dorit să lucrez după ce am descoperit un concept de sticlă pentru care a primit Red Dot Award. La început au fost vreo 20 de sticle și, ușor-ușor, am ajuns la forma actuală, de inspirație art deco, perioadă ce a influențat și stilul nostru de distilare, bazat pe o infuzie de lungă durată, Bathtub gin, celebru în perioada prohibiției.

Playtech: Cât de complicat este să produci distilate în România, cât se chinuie statul român să-ți pună bețe-n roate? Care a fost cea mai mare piedică?

Cristian Georgescu: Sincer, a fost mai complicat decât mă așteptam. În primul rând, aprobările durează foarte mult și, pentru un neinițiat în domeniu, sunt foarte stufoase. Nu aș putea zice că statul român se chinuie să îți pună bețe în roate, dar lucrurile durează.

Realist vorbind, e o barieră mare de intrare să plătești un spațiu închiriat mai bine de un an doar ca să îl poți aproba complet, de aceea noi am ales să investim într-un spațiu propriu. Pe lângă aprobările mai mult sau mai puțin obișnuite, toate echipamentele trebuie etalonate, pentru alcool, dacă nu este deja plătită acciza, trebuie transport special și desigilare de la vamă. E un domeniu complex și destul de strict. Am avut însă și plăcerea să văd și ajutor din partea angajaților la stat, cu informații legate de procedură și o abordare deschisă. Cred că lucrurile se schimbă în bine și cu toții înțelegem că trebuie să construim un mediu de afaceri prosper, care să poată susține taxele și impozitele și să poată contribui la bunăstarea socială.

Zen Gin este grozav și în cocktailuri

Zen Gin este grozav și în cocktailuri / foto: Playtech

Playtech: Chiar dacă business-ul nu are o vechime foarte mare pe piață, dacă ar fi să-l iei de la capăt, ce ai face altfel, ce ai schimba?

Cristian Georgescu: În primul rând aș bugeta totul mai bine și nu aș subestima perioadele de așteptare. Aș încerca să mă ocup mai mult de marketing și zona de vânzări înainte să ies pe piață.

Playtech: Cum vezi piața de distilate din România și la nivel global pe final de 2025? Cifrele spun că se consumă mai puțin alcool mai ales în zona tinerilor, altii sunt de părere că, de fapt, consumatorul pune preț mai mare pe calitate și nu cantitate.

Cristian Georgescu: Din păcate, conform studiilor, se bea băutură predominant ieftină și, evident, de proastă calitate. Sunt 2 tehnologii predominante de distilare: continuă și „în loturi”. La distilarea continuă practicată industrial nu prea există pierderi, ceea ce înseamnă că părțile mai puțin sănătoase din alcool au șanse mai mari să ajungă în pahar. La fel și cu aromele: cele naturale se regăsesc mai puțin și în băuturile industriale, unde ajung tot felul de ingrediente care nu prea au ce căuta acolo (zahăr în gin, coloranți etc.). Cred că standardele de genul „London dry gin” ar trebui mai bine monitorizate. Văd băuturi cu această etichetă, dar când văd ce conțin îmi dau seama că nu au nicio legătură.

Însă văd cum consumatorii încep să se educe, să aleagă calitatea și nu cantitatea, iar toate estimările sunt că zona de craft va crește și în segmentul băuturilor spirtoase.