28 mai 2025 | 19:46

Admiterea la liceu, schimbată? Ministrul Educaţiei vrea trei examene pentru elevii claselor a VIII-a

NEWS - HP
Share
Admiterea la liceu, schimbată? Ministrul Educaţiei vrea trei examene pentru elevii claselor a VIII-a
Se pregatesc modificari pentru admiterea la liceu

Ministerul Educaţiei propune o reformă de amploare pentru admiterea la liceu. Evaluarea Naţională ar urma să cuprindă trei probe, iar liceele vor putea decide ce pondere acordă fiecărei materii în funcţie de profil. Inițiativa urmărește testarea reală a competențelor și o selecție mai echitabilă a elevilor.

Modificări majore în admiterea la liceu?

Admiterea la liceu, așa cum o știm astăzi, ar putea deveni istorie. Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat recent un plan ambițios de regândire a Evaluării Naționale, astfel încât aceasta să reflecte mai bine pregătirea reală a elevilor pentru ciclul liceal și pentru viață.

În loc de două probe clasice — Limba română și Matematică — elevii ar putea susține trei examene. A treia probă, o noutate în sistemul de învățământ românesc, va include sub-teste din științe și discipline socio-umane.

”N-am spus că vom da opt materii sau cinci, câte competențe sunt. Am în minte, dar aştept să văd ce spun și alți specialişti, mai degrabă o probă, a treia probă, cu sub-teste – unele cu câţiva itemi de știință, altele cu câţiva itemi legați de disciplinele socio-umane, istorie-geografie”, a declarat ministrul.

Această probă mixtă este inspirată din modelele europene din Franţa și Italia, unde accentul cade pe competențe, nu doar pe memorare.

Liceele, libere să-și aleagă propriii elevi

O altă schimbare importantă ține de autonomia liceelor în procesul de admitere. Acestea ar putea avea libertatea să stabilească ponderea fiecărei probe în funcție de specificul educațional.

Astfel, profilurile reale ar putea valoriza mai mult performanțele la științe, în timp ce liceele umaniste ar putea pune accent pe geografie și istorie.

”Aş lăsa liceele cu diverse specializări să dea ponderi diferite probelor de acolo, în funcție de profilul pe care îl au”, a explicat Daniel David.

Mai mult, liceele vor putea rezerva locuri speciale pentru olimpici sau elevi cu rezultate deosebite care, din diverse motive, nu au performat în ziua examenului.

”Aş lăsa câteva locuri la dispoziția liceului. De ce? Tot pentru a ajuta copiii… nu merită să-i dai o a doua șansă, pentru a intra la specializarea care îl interesează?”

Impactul psihologic asupra elevilor

Deși ideea aduce o perspectivă modernă asupra testării, nu este lipsită de provocări. Psihologul Keren Rosner avertizează că o astfel de schimbare poate produce un impact emoțional considerabil în rândul elevilor.

”Este un impact semnificativ asupra elevilor din punct de vedere emoțional, dar și cognitiv, dar mai ales motivațional… Senzaţia este că sunt foarte încărcați, că există o presiune de a face mai mult și anticipează de foarte multe ori că nu o să poată face față.”, a spus specialistul, potrivit WOWbiz.ro.

Pentru moment, planul este doar o propunere, iar ministrul a subliniat că așteaptă feedback din partea specialiștilor și a societății. Cu toate acestea, direcția este clară: o reformă profundă care ar putea schimba fața admiterii în liceu pentru următoarele generații.