Ungaria ia fața României la cel mai important capitol, infrastructura. Sunt cu anii lumină în fața noastră, cel mai recent exemplu
Infrastructura rutieră este un capitol esențial pentru dezvoltarea unei țări, iar în această cursă, Ungaria a reușit să o ia înaintea României. Deși România încearcă de două decenii să finalizeze Autostrada Transilvania, un proiect esențial pentru conectivitatea regiunii, Ungaria a reușit să termine autostrada care face legătura cu România la Borș, oferind astfel un exemplu clar de eficiență.
Proiectul stagnează în România, avansează în Ungaria
Autostrada Transilvania, începută cu mari așteptări, rămâne un proiect nerealizat în România. Deși s-a început lucrul acum aproximativ 20 de ani, progresele sunt lente și inconsecvente. De exemplu, între Sighișoara și Brașov, nu există nicio estimare pentru începerea lucrărilor, iar în vestul țării, doar o porțiune de 4,5 kilometri din autostradă este complet funcțională.
În schimb, Ungaria a finalizat sectorul M4 Budapesta-Nagykereki, care se leagă de Autostrada A3 la Borș, în 2022. Aceasta este o realizare majoră pentru Ungaria, mai ales în contextul în care România încă se confruntă cu licitații nerealizate și amânări succesive.
Pe tronsonul Chiribiș – Biharia, de exemplu, deși s-a desemnat un câștigător al licitației, lucrările sunt planificate să înceapă abia în primăvara anului 2024. Potrivit ministrului Sorin Grindeanu, lucrările au fost întârziate de procese între CNAIR și constructorii implicați, o problemă care persistă de patru ani și care a dus la o degradare generală a situației.
Ungaria finalizează, România promite
Finalizarea autostrăzii pe partea ungară reprezintă un contrast puternic față de ritmul de lucru din România. În timp ce vecinii noștri finalizează tronsoanele rutiere și le fac disponibile pentru trafic, în România, licitațiile pentru secțiuni precum Chiribiș – Biharia au fost câștigate abia recent, iar termenul pentru începerea efectivă a lucrărilor a fost împins până în 2024.
Un alt exemplu de stagnare este tronsonul Chiribiș – Suplacu de Barcău, unde lucrările au suferit amânări, deși contractul a fost semnat în iunie 2020. În mai 2022, acest contract a fost reziliat, iar noua licitație a avut loc abia în vara lui 2023, cu lucrări ce ar putea dura până în 2026. Aceasta înseamnă că, dacă nu apar alte întârzieri, România ar putea conecta, într-un final, autostrada cu cea din Ungaria abia peste câțiva ani.
Un decalaj semnificativ
Deși România face progrese pe hârtie, Ungaria a reușit să finalizeze deja infrastructura necesară pentru legătura cu țara noastră. Diferențele sunt clare: Ungaria se mișcă rapid, în timp ce România rămâne blocată în licitații, procese și estimări nerealiste. Autostrada Transilvania, un proiect vital pentru conectivitatea regională, continuă să fie o poveste despre amânări și oportunități ratate.