15 oct. 2024 | 19:54

„Termenul limită din 2035 nu mai este realist”: Șeful BMW avertizează că interzicerea mașinilor pe benzină și motorină în Europa va ruina industria auto

ACTUALITATE

Planurile Uniunii Europene de a interzice producția motoarelor cu combustie internă într-un efort de a reduce emisiile de CO2 până în 2035 au fost criticate dur de Oliver Zipse, CEO-ul BMW. Acesta a avertizat că măsura va duce la o contracție semnificativă a industriei auto, care deja se confruntă cu o competiție tot mai acerbă din partea producătorilor chinezi din sectorul vehiculelor electrice.

Avertismentul care alarmează Bruxelles-ul

Într-o declarație făcută la Salonul Auto de la Paris, Zipse a afirmat că termenul limită de 2035 pentru eliminarea mașinilor care emit CO2 nu mai este realist. Potrivit acestuia, măsura „poate, de asemenea, amenința în miezul său industria auto europeană”, și, pe baza presupunerilor actuale, va duce la o „reducere masivă a industriei în ansamblu”.

Comentariile lui Zipse au fost făcute într-un context tensionat, în care industria auto germană – cândva considerată un model de excelență – se luptă să facă față scăderii cererii și reacției lente împotriva competiției din China. Intervenția sa este văzută ca un semnal de alarmă pentru Bruxelles, care considera că și-a consolidat poziția față de industria auto germană în 2023, când cele două părți s-au confruntat în legătură cu eliminarea treptată a mașinilor pe combustibili fosili.

Șeful BMW

Oliver Zipse, CEO-ul BMW.

Competitorii chinezi iau avans

La Salonul Auto de la Paris, producătorii europeni și-au făcut simțită prezența pentru a-și apăra teritoriul, în contextul în care mărcile chinezești reprezintă doar o cincime din brandurile expuse, față de jumătate încă din 2022. BMW, unul dintre pilonii industriei auto germane, a prezentat 15 vehicule electrice la Paris, demonstrând că încă investește masiv în tranziția către mobilitatea electrică, încercând să țăină pasul cu cerințele actuale de pe piață.

Cu toate acestea, preocuparea majoră a industriei europene nu este doar competiția electrică internă, ci provocarea reprezentată de producătorii chinezi. Carlos Tavares, CEO al Stellantis, compania care deține Fiat, Citroën și Vauxhall, a avertizat că tarifele propuse pentru mașinile chinezești ar putea accelera închiderea uzinelor din Europa, întrucât Beijingul va fi împins să mute producția pe continent în concurență directă cu mărcile europene.

Tavares a subliniat că mărcile chinezești nu vor merge în Germania, Franța sau Italia, țările unde se află mărcile istorice ale Europei, ci vor căuta opțiuni mai ieftine, cum ar fi Ungaria, unde BYD plănuiește deja să deschidă o uzină de asamblare. Această mișcare ar putea accelera necesitatea de a închide alte uzine în Europa.

Compromisuri și preocupări pentru viitorul industriei auto

Industria auto germană, care a fost odată invidia lumii, este acum afectată atât de scăderea cererii, cât și de reacția lentă la competiția din partea Chinei. Eforturile BMW de a contesta obiectivele de mediu stabilite de Uniunea Europeană sunt de natură să alarmeze autoritățile europene, care considerau că au stabilit deja direcția pentru viitorul industriei auto odată cu planurile de eliminare treptată a mașinilor cu emisii de CO2 până în 2035.

Conform regulilor actuale, după 2035, se vor putea vinde doar mașini pe benzină și motorină second-hand, întrucât producția de vehicule noi cu motor pe combustie internă va fi interzisă. Totuși, într-un compromis obținut de Germania în urma disputelor de anul trecut, se va permite vânzarea mașinilor noi cu motoare cu combustie, cu condiția ca acestea să folosească e-carburant (efuels).

Declarațiile șefului BMW și ale altor lideri din industrie subliniază tensiunile din ce în ce mai mari între obiectivele de mediu ale Uniunii Europene și realitățile economice cu care se confruntă industria auto. Competiția globală, într-o lume în care China preia rapid controlul în sectorul vehiculelor electrice, forțează producătorii europeni să se adapteze rapid sau să riște pierderi majore în fața unei piețe dinamice și agresive.

Viitorul industriei auto europene este încă incert, iar termenele ambițioase impuse de Bruxelles pot avea consecințe semnificative asupra capacitații de inovare și competitivitate a producătorilor auto. Avertismentul lui Oliver Zipse este un semnal clar că planurile de reducere a emisiilor trebuie reevaluate pentru a se asigura că nu vor însemna sfârșitul unei industrii care, într-o vreme, era mândria Europei.