Stargazer, avionul hipersonic care ar putea reduce timpul de zbor Londra-New York la o oră
Un nou concept de avion hipersonic ar putea transforma radical transportul aerian, scurtând călătoriile transatlantice la doar o oră. Stargazer, dezvoltat de compania aerospațială Venus Aerospace din Texas, promite să atingă viteze de până la 7.400 km/h, de trei ori mai rapid decât legendarul Concorde. Cu o asemenea viteză, zborul între Londra și New York ar putea dura mai puțin de 60 de minute.
Avionul Stargazer se bazează pe un motor revoluționar, capabil să atingă viteze de Mach 6, adică de șase ori viteza sunetului. Acest motor, denumit Venus Detonation Ramjet 2000 lb Thrust Engine (VDR2), a fost prezentat recent la Up Summit, un eveniment de tehnologie din Arkansas, SUA, și promite să fie pionierul zborurilor comerciale hipersonice.
Cum funcționează Stargazer și ce aduce nou
Stargazer va revoluționa nu doar viteza, ci și
la care va zbura. În timp ce Concorde ajungea la o altitudine maximă de 18.000 de metri, noul avion va zbura la înălțimi de până la 33.500 de metri. Această altitudine va permite pasagerilor să vadă curbura Pământului, un privilegiu rar întâlnit la zborurile comerciale.
Avionul va decola folosind motoare cu reacție tradiționale, iar odată ce ajunge la altitudinea necesară, va trece pe propulsia motorului VDR2, care funcționează pe bază de ramjet – un tip de motor ce folosește aerul comprimat prin mișcarea avionului. Acesta este un motor „airbreathing”, ceea ce înseamnă că folosește aerul din atmosferă pentru a se propulsa, reducând astfel nevoia de combustibil suplimentar.
Venus Aerospace colaborează cu compania Velontra, specializată în tehnologii de arme hipersonice, pentru a aduce acest concept la viață. Planul este ca Stargazer să fie primul avion comercial care depășește viteza sunetului de la retragerea Concorde în 2003.
Stargazer vs. Concorde: ce diferențe aduce noul avion hipersonic
Concorde, operat timp de 27 de ani, a fost primul avion supersonic comercial, dar a fost oprit în 2003 din cauza costurilor ridicate și a zgomotului produs la viteze mari. De asemenea, costul ridicat al combustibilului și preferința călătorilor pentru bilete mai ieftine au contribuit la retragerea acestuia. Stargazer, pe de altă parte, promite să rezolve aceste probleme cu ajutorul tehnologiilor moderne.
Cu toate acestea, Stargazer nu este singurul proiect în curs. NASA dezvoltă un avion numit X-59, care poate atinge viteze supersonice de 1.500 km/h, în timp ce Boom Supersonic pregătește lansarea Overture, un alt avion supersonic, considerat urmașul Concorde. Cu toate acestea, Stargazer se deosebește prin viteza sa uluitoare și prin înălțimea la care va zbura, oferind o experiență unică pentru pasageri.
Dacă proiectul Stargazer va deveni realitate, va marca un nou capitol în istoria aviației comerciale, făcând din zborurile lungi o amintire. Cu toate că un prototip de dimensiuni comerciale nu a fost încă construit, succesul testelor inițiale cu drona arată că viitorul transportului aerian ar putea fi mult mai rapid decât ne-am imaginat vreodată.