Șoferii români și ”dependența” de mașini vechi. Câte mașini sunt înmatriculate în România, câte sunt second-hand
În contextul actual, parcul auto din România continuă să înregistreze o creștere semnificativă, fenomen adesea comparat cu „Efectul Havana”, unde predomină vehiculele second-hand în detrimentul celor noi.
La sfârșitul anului 2023, în România erau înmatriculate peste 8 milioane de autoturisme, înregistrându-se un plus de aproape 200.000 de mașini față de anul precedent. Dintre acestea, doar 43% sunt vehicule noi, restul reprezentând achiziții de mașini la mâna a doua, ceea ce subliniază preferința românilor pentru automobilele second-hand.
Citește și: Prima mașină înmatriculată în România, motiv de scandal. Ce număr avea pe plăcuța de înregistrare VIDEO
Piața din România, mașini second-hand
Acest trend reflectă o anumită reticență a cumpărătorilor români față de vehiculele electrice, în ciuda creșterii cu peste 50% a achizițiilor de astfel de mașini în 2023. În pofida acestui fapt, infrastructura limitată pentru încărcarea electrică contribuie la ezitarea românilor de a adopta complet această tehnologie. Cu mai puțin de cinci mașini electrice pentru fiecare punct de încărcare, România se confruntă cu o „formă localizată timpurie a Fenomenului Havana”, unde mașinile noi sunt percepute ca fiind prea scumpe sau inaccesibile, determinând cumpărătorii să opteze pentru mașini second-hand.
Dealerii auto observă o scădere a cererii pentru modelele eco, inclusiv electrice și hibride, atribuind această tendință infrastructurii slab dezvoltate din România. În ciuda eficienței și versatilității lor, hibridele rămân cele mai solicitate, dar mașinile second-hand continuă să fie opțiunea preferată de majoritatea românilor. Vârsta medie a flotei auto din România este de 16 ani, comparativ cu media europeană de 12 ani, ilustrând o „dependență” pronunțată a șoferilor români față de vehiculele vechi.
Cum te ajută autoritățile să-ți schimbi mașina în România
Programul Rabla și variantele sale sunt considerate esențiale pentru revitalizarea pieței auto din România, oferind o oportunitate pentru români de a înlocui vehiculele vechi cu unele mai noi și mai ecologice. Totuși, dealerii auto anticipează o stagnare a pieței în acest an, subliniind dependența puternică de aceste programe guvernamentale în contextul unui climat geopolitic tensionat și al inflației.
Fenomenul de preferință pentru mașinile second-hand în România reflectă o serie de provocări și oportunități pentru piața auto. Pe de o parte, există o nevoie clară de îmbunătățire a infrastructurii pentru vehiculele electrice și de promovare a acestora ca alternative viabile. Pe de altă parte, programele de stimulare a achizițiilor de mașini noi sunt cruciale pentru modernizarea parcului auto național. În acest peisaj, strategiile de adaptare și inovație vor fi esențiale pentru a încuraja tranziția către o mobilitate mai sustenabilă și eficientă în România