Șoferii ”mai puțin” drogați, pedepse mai mici. Cel mai nou proiect de schimbare a Codului Rutier ascunde o cauză nobilă
Consiliul Superior de Medicină Legală (CSML) a propus recent introducerea unor praguri de toleranță pentru șoferii care sunt testați pozitiv pentru substanțe interzise. Această inițiativă vine ca răspuns la numeroasele cazuri în care simpla prezență a unei substanțe în organism nu indică neapărat incapacitatea de a conduce în siguranță. Propunerea CSML se bazează pe ideea că ar trebui să existe diferite niveluri de sancțiuni, similar celor aplicate în cazul consumului de alcool, în funcție de concentrația substanței detectate în organism.
În prezent, în cazul alcoolului, există trei abordări distincte:
- 0.01 – 0.10: Posibilitatea de a repeta testul după 15-20 de minute, considerându-se doar valoarea cea mai mică.
- 0.11 – 0.40: Suspendarea permisului pentru 90 de zile și amendă contravențională.
- Peste 0.41: Reținerea permisului, prelevarea de probe biologice și cercetare penală dacă rezultatul indică peste 0.80 g/l alcool în sânge.
CSML propune ca un sistem similar să fie implementat și pentru substanțele interzise, având în vedere că prezența unei substanțe nu înseamnă automat influențarea capacității de a conduce. Astfel, medicii legiști susțin că ar trebui probată afectarea reală sau potențială a comportamentului unei persoane de substanța identificată în corpul său, prin interpretare toxicologică exhaustivă.
Impactul asupra șoferilor
Această abordare propusă ar putea avea un impact semnificativ asupra șoferilor care iau medicamente care pot influența rezultatele testelor antidrog. De exemplu, șoferii care iau pastile pentru răceală sau antidepresive pot ieși pozitivi la testul rapid antidrog, chiar dacă nu au consumat substanțe interzise. În prezent, un astfel de rezultat pozitiv obligă șoferul să efectueze analize de sânge, iar dacă prezența substanței este confirmată, se întocmește dosar penal.
Conform unui comunicat al CSML, este necesar să se stabilească clar starea de influență a șoferului prin identificarea în organism a substanțelor psihoactive și a simptomelor clare de afectare a capacității de a conduce vehicule. Aceasta ar permite aplicarea unor pedepse mai ușoare pentru șoferii la care sunt detectate substanțe în concentrații mici, care nu afectează capacitatea de a conduce, și pedepse mai severe pentru cei a căror capacitate de a conduce este evident afectată.
Exemple din alte țări
În unele țări europene, abordările în acest domeniu sunt deja implementate. De exemplu, în Germania, pedepsele variază în funcție de concentrația substanței detectate și de influența acesteia asupra capacității de a conduce. În țările cu toleranță zero, se stabilesc limite inferioare de la care se realizează raportarea rezultatelor pozitive, în special pentru medicamente, unde aceste limite ar trebui să fie superioare, depinzând de concentrația terapeutică.
Medicamentele și testele antidrog
Tabelul alăturat prezintă o listă detaliată a medicamentelor care pot influența rezultatele testelor antidrog și riscurile asociate pentru șoferi. Medicamentele sunt împărțite în categorii precum benzodiazepine, barbiturice, analgezice opioide, psiho-stimulante, medicamente pentru răceală și gripă, alte anxiolitice și hipnotice, antipsihotice, antidepresive, antialergice, antiepileptice, miorelaxante, anti-migrenoase și diverse plante și preparate naturiste. Fiecare categorie include exemple de medicamente specifice și riscurile pe care acestea le prezintă pentru șoferi, cum ar fi amețeli, somnolență, reflexe întârziate, confuzie, euforie, și altele.
Propunerea CSML de a introduce praguri de toleranță pentru substanțele interzise în cazul șoferilor este un pas important către o abordare mai nuanțată și justă a sancțiunilor în traficul rutier. Aceasta ar putea reduce numărul de dosare penale întocmite pe baza unor rezultate false pozitive și ar oferi un cadru mai echitabil pentru evaluarea influenței reale a substanțelor asupra capacității de a conduce. Totodată, ar sublinia importanța interpretării corecte a rezultatelor testelor antidrog și a evaluării contextului medical al fiecărui șofer.