Se schimbă legea RCA în România, toți șoferii trebuie să știe. Se modifică definiția autovehicului, nu mai vorbim doar de mașini
În contextul extinderii semnificative a numărul de accidente rutiere provocate de trotinete electrice și biciclete electrice, autoritățile române au extins definiția vehicului și, implicit, numărul celor care trebuie să încheie o poliță obligatorie de răspundere auto RCA.
Un nou proiect legislativ despre care se discută de mai multe luni și-a continuat în această săptămână circuitul legislativ prin depunerea sa la Senat. Conform noii inițiative, un vehicul este considerat orice mijloc de transport cu masă proprie mai mare de 25 de kilograme și o viteză maximă mai mare de 14 km/h.
Practic, se dorește modificarea Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie. Documentul a fost adoptat în prealabil, la finele anului trecut, de către Guvern.
Noi categorii de români trebuie să-și facă RCA
Noua lege ajunsă în Senat nu reprezintă nici pe departe o idee nouă, ci o aliniere a legislației autohtone la legislația europeană ce-și dorește să extindă obligativitatea RCA la proprietarii de trotinete și biciclete electrice. În acest scop, s-a extins definiția vehiculului prin introducerea unor criterii de natură tehnică. În consecință, intră sub obligaţia de asigurare şi vehicule ce conform legislaţiei naţionale nu sunt supuse înmatriculării/înregistrării – trotinete electrice, biciclete electrice şi alte vehicule. Totodată, sunt eliminate cazurile în care accidentele sunt produse de situații în care vehiculele nu sunt utilizate ca mijloc de transport.
Tot în urma adoptării acestui document legislativ, se va schimba modalitatea de control a asigurării RCA. Astfel, se permite utilizarea unor dispozitive electronice de control a asigurării RCA în trafic, fără oprirea vehiculelor, în măsura în care legislaţia GDPR este respectată. Este introdus şi un tipizat standardizat la nivel european în ceea ce priveşte atestarea istoricului daunelor întâmplate acoperite de RCA ale asiguratului.
Citește și: Românii care au scăpat de RCA în 2024. Pentru ce vehicule nu-ți mai trebuie asigurarea de răspundere auto
Ce este un vehicul în 2024
Se defineşte ca fiind vehicul orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie, dar care nu se deplasează pe şine cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h dau masă proprie mai mare de 25 kg şi o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h; orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul menţionat, indiferent dacă este cuplată sau necuplată; tramvai. Proprietarul sau utilizatorul unui vehicul care staţionează în mod obişnuit în România încheie şi menţine în valabilitate o asigurarea RCA pentru a acoperi riscurile care decurg din utilizarea acestuia în limitele teritoriale de aplicare prevăzute de lege.
Sunt exceptate de la obligativitatea încheierii unui contract RCA persoanele fizice şi juridice care utilizează vehicule exclusiv în cadrul evenimentelor şi activităţilor sportive cu motor, inclusiv al curselor, al competiţiilor, al antrenamentelor, al testărilor şi al demonstraţiilor care se desfăşoară în România într-o zonă cu acces restricţionat şi demarcată, atunci când organizatorul evenimentului sportiv sau o altă parte a încheiat o asigurarea facultativă sau dispune de un instrument de garantare alternativ care acoperă prejudiciile provocate de către vehicule oricărei alte părţi terţe, inclusiv spectatorilor şi altor persoane prezente, dar care nu acoperă neapărat prejudiciile produse conducătorilor auto participanţi şi vehiculele acestora, conform Economedia.ro.
“Proiectul de act normativ are ca beneficiu asigurarea protecţiei persoanelor prejudiciate RCA, a asiguratului şi respectarea obligaţiilor legale ce sunt în legătură cu încheierea contractelor RCA în baza cărora se acordă despăgubiri în cazul accidentelor de vehicule. (…) Neadoptarea proiectului de act normativ poate avea drept consecinţe declanşarea de către Uniunea Europeană a procedurii de infringement pentru nerespectarea obligaţiilor de transpunere a legislaţiei europene, obligaţii ce revin României în calitate de stat membru”, se precizează în expunerea de motive.