Schimbarea RCA care se simte la buzunare de către șoferii români, din nou. Nu este suficient să ai asigurarea obligatorie, mai achiți și coplata
Recentele modificări legislative propuse pentru politica de asigurare obligatorie auto (RCA) în România ar putea avea un impact semnificativ asupra buzunarelor șoferilor. O serie de amendamente adăugate la proiectul de lege care transcrie o directivă europeană în materie de asigurări de răspundere civilă auto au stârnit controverse și proteste din partea transportatorilor.
Schimbarea legii RCA – coplata
Unul dintre cele mai contestate amendamente prevede că reparațiile auto în urma unui accident trebuie făcute doar în service-uri cu care asiguratorul are convenții semnate. Mai mult, amendamentul elimină posibilitatea de a primi mașini de înlocuire în caz de accident, dacă familia dispune de un alt vehicul, și propune ca despăgubirile să fie negociate direct între păgubit și asigurător. Acest lucru ar putea reduce semnificativ protecția oferită de polița RCA și ar pune presiune financiară suplimentară pe șoferii nevinovați implicați în accidente.
Implicațiile Coplății
Un aspect crucial al amendamentului este introducerea conceptului de „costuri de piață”, care ar putea obliga șoferii să plătească diferența dintre costul de piață estimat de asigurător și costul real al reparațiilor. Practic, acest lucru înseamnă că șoferii ar trebui să suporte o parte din costurile reparațiilor, o schimbare majoră față de modelul actual care presupune acoperirea integrală a costurilor de către asigurători.
„Prin acest articol, păgubiții RCA nevinovați de producerea unui accident vor fi obligați să suporte o coplată din propriul buzunar pentru a acoperi costurile reparațiilor către unitățile reparatoare, ceea ce este contrar principiului reparării integrale a prejudiciului și a asigurării RCA”, se arată într-un comunicat al Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).
Reacția transportatorilor la proiectul de lege RCA
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a reacționat vehement împotriva acestor propuneri, cerând eliminarea amendamentelor pe care le consideră abuzive și chiar demiterea lui Sorin Mititelu, vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară responsabil de sectorul asigurărilor. COTAR a subliniat că aceste modificări contravin principiului reparării integrale a prejudiciului, fundamental pentru asigurările RCA.
Perspectivele Asigurătorilor
Pe de altă parte, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) a respins acuzațiile, argumentând că modificările propuse vor reflecta mai bine principiile pieței libere și vor preveni abuzurile. UNSAR a insistat că nu va exista nicio coplată adăugată și că prețul serviciilor va fi determinat de cerere și ofertă, fără intervenția asigurătorilor pentru a manipula sau suprataxa aceste costuri.
„Prețul de piață nu poate fi decât acela obținut prin cerere și ofertă și este cel pe care o persoană fizică sau juridică îl acceptă (asigurătorul RCA sau persoana prejudiciată) și se angajează să îl suporte. Prin urmare, nu va exista nicio coplată”, arată UNSAR.
În privința reparațiilor care vor trebui făcute doar pe bază de convenție între service și asigurător, organizația acuză că sunt „simple speculații tendențioase fără nicio bază legală, dar care, cu rea-credință, pornesc de la falsa premisă că unitățile reparatoare care vor colabora cu asigurătorii sunt deja vinovate de încălcarea reglementărilor privind efectuarea activității de reparații”.
Schimbările propuse la legislația RCA stârnesc un val de neliniște în rândul șoferilor și transportatorilor, punând în balanță drepturile consumatorilor și dinamica pieței asigurărilor. Deznodământul acestei dezbateri va avea un impact semnificativ asupra modului în care sunt gestionate accidentele auto și despăgubirile în România, afectând direct atât șoferii cât și industria asigurărilor.