12 sept. 2024 | 08:30

Românii și obsesia pentru mașini la mâna a doua. Samsarii cu second hand-uri din Germania niciodată nu au vândut mai bine

ACTUALITATE
Românii și obsesia pentru mașini la mâna a doua. Samsarii cu second hand-uri din Germania niciodată nu au vândut mai bine

Piața auto din România cunoaște o expansiune fără precedent pe segmentul de mașini second-hand, în special din Germania. În contextul în care oferta de mașini noi este limitată, iar prețurile crescute descurajează mulți cumpărători, românii au ales să se orienteze spre importuri de mașini rulate, cu predilecție pentru cele diesel. Deși mașinile electrice încep să capete popularitate pe piața auto globală, în România, acestea rămân rare pe segmentul second-hand. În schimb, motoarele diesel continuă să domine piața second-hand, în ciuda tendințelor din alte țări europene care favorizează vehiculele ecologice.

Dominanța dieselului pe piața second-hand

În luna august 2024, din cele 27.569 de mașini second-hand importate și înmatriculate în România, 69% au fost autoturisme cu motoare diesel. Deși există o mică scădere față de anul anterior, dieselul continuă să fie preferat de românii care aleg să cumpere o mașină rulată. Această preferință este alimentată de mai mulți factori: percepția că motoarele diesel sunt mai durabile, consumul redus de carburant comparativ cu mașinile pe benzină, și, desigur, prețurile mai accesibile.

Comparativ cu piața de mașini noi, unde motoarele diesel reprezintă doar 8,82% din totalul vânzărilor, segmentul second-hand continuă să fie dominat de acest tip de motorizare. Mașinile pe benzină și cele hibride câștigă însă teren, semn că piața începe să se diversifice. În august 2024, 22,4% din mașinile importate au fost cu motor pe benzină, iar 5,54% au fost hibride (mild și full hybrid). Chiar dacă ponderea acestora crește treptat, dieselul rămâne în continuare regele pieței de second-hand.

Mașinile electrice, încă o raritate pe piața second-hand

Deși mașinile electrice devin tot mai accesibile pe piața de mașini noi, ele sunt încă rar întâlnite pe segmentul second-hand în România. În luna august 2024, doar 183 de mașini electrice au fost înmatriculate pentru prima dată în România. Aceasta reprezintă doar 0,66% din totalul importurilor second-hand, o pondere extrem de mică în comparație cu alte țări din Europa de Vest.

Cel mai importat model electric a fost Tesla Model 3, cu 34 de unități înmatriculate, urmat de Hyundai Kona (27 de unități) și Audi e-tron. Alte modele electrice populare includ Tesla Model S, Renault Zoe, Porsche Taycan și Tesla Model Y. Chiar dacă numărul de mașini electrice second-hand importate a crescut față de anul trecut, ponderea lor pe piața auto rămâne nesemnificativă.

Această reticență a românilor de a adopta mașinile electrice, chiar și la mâna a doua, este influențată de infrastructura de încărcare subdezvoltată și de temerile legate de durata de viață a bateriilor. Cu toate acestea, tendința este în creștere, iar pe măsură ce mai multe modele electrice devin disponibile la prețuri accesibile, este posibil ca și românii să înceapă să opteze pentru acest tip de vehicule pe piața second-hand.

Ce mașini second-hand preferă românii?

Dacă analizăm cele mai populare modele de mașini second-hand importate din Germania, constatăm că preferințele românilor rămân constante de la an la an. În luna august 2024, Volkswagen Golf a fost din nou pe primul loc în topul preferințelor, cu 1.467 de unități înmatriculate. Volkswagen Passat, liderul anterior, a coborât pe locul doi, cu 1.266 de unități, iar pe locul trei se află Skoda Octavia, cu 703 unități.

Renault Megane, Audi A4 și Dacia Duster completează topul celor mai vândute mașini second-hand. De remarcat este faptul că Dacia Duster, deși produsă în România, este preferată de mulți cumpărători să fie achiziționată din Germania, datorită prețurilor mai avantajoase și, adesea, condițiilor mai bune de întreținere ale vehiculelor.

Ford Focus, Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai și Volkswagen Polo se află și ele în topul celor mai importate mașini second-hand, reflectând o preferință clară pentru mărcile europene, cunoscute pentru fiabilitatea lor și pentru costurile mai reduse de întreținere.

De ce continuă românii să prefere mașinile rulate?

Într-un context economic în care inflația și costurile crescute fac achiziția unei mașini noi inaccesibilă pentru mulți români, mașinile second-hand rămân o soluție atractivă. Prețurile mai mici, dar și percepția că mașinile din Germania sunt bine întreținute și fiabile, contribuie la creșterea cererii pentru importurile second-hand.

Totodată, românii aleg mașinile diesel rulate datorită costurilor de întreținere mai mici pe termen lung și a faptului că multe dintre acestea sunt vehicule rezistente, care pot parcurge sute de mii de kilometri fără probleme majore. Cu toate acestea, pe măsură ce normele de poluare devin mai stricte, iar guvernele europene încep să impună restricții pentru motoarele diesel, este posibil ca în viitorul apropiat să vedem o schimbare în preferințele românilor, care ar putea să își îndrepte atenția spre mașinile electrice și hibride.

Piața auto second-hand din România continuă să fie dominată de mașinile diesel importate din Germania, în ciuda tendințelor globale de electrificare. Preferința românilor pentru diesel este alimentată de prețurile mai mici și de percepția de durabilitate, iar mașinile electrice rămân o raritate pe acest segment de piață. Cu toate acestea, viitorul ar putea aduce schimbări importante, pe măsură ce infrastructura pentru mașinile electrice se dezvoltă și românii devin mai conștienți de beneficiile vehiculelor ecologice, conform Profit.ro.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele