14 aug. 2024 | 07:49

Românii au 6 taxe noi de plătit la ANAF: bani mai mulți de dat la stat, obligat-forțat, după modificarea unor declarații, inclusiv a Formularului 100

ACTUALITATE
Românii au 6 taxe noi de plătit la ANAF: bani mai mulți de dat la stat, obligat-forțat, după modificarea unor declarații, inclusiv a Formularului 100
6 taxe noi de plătit la ANAF: cum vor plăti românii mai mult după revizuirea Formularului 100 și a altor declarații.

Recenta aprobare a Legii nr. 121/2024 privind energia eoliană offshore a adus cu sine schimbări semnificative în peisajul fiscal al României, mai ales pentru cei implicați în acest sector emergent. Aceste schimbări se reflectă nu doar în adăugarea unor noi taxe și impozite, ci și în actualizarea unor formulare fiscale esențiale, cum ar fi Formularul 100, utilizat pentru declararea obligațiilor de plată la bugetul de stat.

Decizia de a introduce aceste noi taxe și de a revizui formularele fiscale existente a fost oficializată prin Ordinul Președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 4.875, publicat în Monitorul Oficial nr. 791 din 12 august 2024. Acest ordin vine să completeze un cadru legislativ stabilit anterior, care se ocupa de reglementarea impozitelor și taxelor prin autoimpunere sau reținere la sursă, așa cum era prevăzut și în Ordinul ANAF nr. 587/2016.

Detalii despre noile taxe și impactul acestora

Cele șase noi taxe care trebuie plătite la ANAF vizează, în principal, activitățile de concesionare și exploatare a perimetrelor eoliene offshore, dar și compensațiile și despăgubirile care se cuvin bugetului de stat. Conform anexei nr. 3 din Ordinul Președintelui ANAF nr. 587/2016, acestea sunt:

  1. Redevența pentru perimetrul eolian offshore concesionat – Această taxă este stabilită în conformitate cu articolele 15, 41 și 43 din Legea nr. 121/2024 și vizează plata pentru dreptul de a exploata un perimetru eolian offshore.
  2. Taxa pentru suprafața concesionată a perimetrului eolian offshore construit – Această taxă se aplică pentru suprafețele concesionate situate în afara apelor maritime interioare și a mării teritoriale, inclusiv pentru suprafața ocupată de cablurile electrice subacvatice.
  3. Taxa pentru suprafața concesionată administrată de Administrația Națională «Apele Române» – Este o taxă aplicabilă pentru perimetrele situate pe terenurile administrate de această instituție.
  4. Compensații pentru limitările aduse dreptului de proprietate – Acestea se cuvin bugetului de stat și sunt reglementate de art. 35 din Legea nr. 121/2024.
  5. Despăgubiri pentru pagubele cauzate prin exercitarea drepturilor prevăzute de lege – Despăgubirile sunt prevăzute pentru eventualele daune cauzate în timpul desfășurării activităților offshore și se cuvin bugetului de stat.
  6. Taxa pentru activitatea de exploatare a perimetrului eolian offshore – Această taxă este reglementată prin articolele 42 și 43 din Legea nr. 121/2024 și se aplică pentru întreaga activitate de exploatare a acestor perimetre.

Introducerea acestor taxe reflectă eforturile guvernamentale de a reglementa și controla mai strict activitățile economice care au un impact semnificativ asupra resurselor naționale, dar și asupra mediului.

anaf taxe și impozite pfa

Anaf taxe și impozite.

Revizuirea Formularului 100 și noile termene de plată

Odată cu introducerea acestor noi taxe, ANAF a considerat necesară și revizuirea Formularului 100, utilizat pentru declararea obligațiilor de plată la bugetul de stat. Conform Ordinului Președintelui ANAF nr. 4.875, modificările aduse acestui formular vizează, în special, termenele de depunere și completarea secțiunii referitoare la obligațiile fiscale care nu se plătesc în contul unic.

Astfel, la capitolul I, punctul 1.3 al Formularului 100, au fost introduse două noi litere, s) și ș), care stabilesc termenele de depunere pentru noile taxe:

  • Termenul de 30 martie pentru redevența stabilită, taxa pentru suprafața concesionată și alte obligații specifice perimetrelor offshore.
  • Termenul de 31 martie pentru compensațiile și despăgubirile acordate bugetului de stat.

Aceste modificări sunt esențiale pentru contribuabilii implicați în sectorul eolian offshore, deoarece nerespectarea termenelor și obligațiilor de plată poate atrage penalități semnificative. De asemenea, completarea corectă și la timp a Formularului 100 devine crucială pentru evitarea eventualelor controale și sancțiuni din partea ANAF.

În concluzie, introducerea acestor noi taxe și revizuirea formularelor fiscale reprezintă o schimbare semnificativă pentru contribuabilii din România, în special pentru cei activi în domeniul energiei eoliene offshore. Este important ca aceștia să fie bine informați și să respecte noile reglementări pentru a evita sancțiuni și pentru a asigura o conformare fiscală corectă și completă.