29 mai 2024 | 16:00

România, la coada clasamentului în UE: Câți dintre noi avem studii superioare, de fapt

ACTUALITATE
România, la coada clasamentului în UE: Câți dintre noi avem studii superioare, de fapt

Cetățenii cu studii superioare din România reprezintă un segment important al populației, aducând contribuții semnificative la dezvoltarea societății și economiei naționale. Cu toate acestea, această categorie întâmpină unele provocări și se confruntă cu diverse aspecte în ceea ce privește piața muncii, mobilitatea și perspectivele de dezvoltare profesională.

Datele recent publicate de Eurostat arată că România rămâne pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește proporția populației cu vârsta între 25 și 34 de ani care a absolvit învățământul superior.

Doar 23% din această categorie de vârstă din România au absolvit o formă de învățământ superior, comparativ cu obiectivul fixat de UE pentru 2030, care este de 45%.

Situația în Uniunea Europeană

Conform datelor Eurostat, 13 țări membre ale UE au deja o pondere a absolvenților de învățământ superior care îndeplinește obiectivul UE pentru 2030. Irlanda conduce clasamentul, cu 63% din populația cu vârsta între 25 și 34 de ani care a absolvit o formă de învățământ superior, urmată de Cipru (62%) și Luxemburg (60%).

În contrast, în afara României, alte țări cu ponderea cea mai mică a absolvenților de facultate în rândul populației cu vârsta între 25 și 34 de ani sunt Ungaria (29%) și Italia (31%).

În toate statele membre UE, ponderea femeilor care au absolvit învățământul superior este mai mare decât cea a bărbaților. Disparitățile între sexe variază, cu un decalaj de cinci puncte procentuale în Germania și până la 24 de puncte procentuale în Estonia, Letonia și Slovenia.

Tendințe în România

În România, proporția femeilor care au absolvit învățământul superior este, de asemenea, mai mare decât cea a bărbaților, reflectând tendința generală din UE. Cu toate acestea, nivelul general de educație superioră rămâne scăzut în comparație cu alte state membre.

Datele evidențiază nevoia de eforturi sporite în România pentru a îmbunătăți accesul și completarea învățământului superior. Investițiile în educație și programele de sprijin pentru tineri ar putea juca un rol crucial în creșterea ratei de absolvire a învățământului superior și în reducerea decalajului dintre România și alte state membre ale UE.

Cetățenii cu studii superioare din România au un potențial semnificativ de a contribui la dezvoltarea țării în diverse domenii, însă se confruntă cu anumite provocări legate de integrarea pe piața muncii, mobilitatea și dezvoltarea profesională. O abordare echilibrată care să încurajeze educația de calitate, accesul la oportunități de carieră și dezvoltarea continuă ar putea contribui la valorificarea pe deplin a resurselor umane calificate din România și la creșterea sustenabilă a societății și economiei.