România devine o forță masivă în Europa doar din exporturi. Cum va ajunge la 100 de miliarde de euro, ce vindem în occident
România are toate șansele să atingă, în acest an, granița de 100 de miliarde de euro la capitolul exporturi. Cele mai multe vor merge către Germania, Italia, Polonia, Slovacia, Republica Cehă și Ungaria. Această creștere se datorează în mare parte diversificării produselor exportate și adaptării la cerințele pieței europene.
Exporturi record și diversificare economică
Potrivit datelor statistice anunțate de INS, în primele cinci luni din acest an, exporturile firmelor românești au însumat 38,5 miliarde de euro, iar perspectivele arată că, la finele primului semestru, am putea ajunge la 50 de miliarde de euro. Cele mai multe exporturi au fost cele de mașini și echipamente de transport (47,1%) și alte produse manufacturate (29,6%).
Un factor esențial în această creștere este capacitatea României de a se adapta și de a inova. Restructurarea economică post-pandemică și optimizarea costurilor au jucat un rol crucial. Dacia, principalul exportator al României, vine cu noi modele de automobile, la fel și Ford. Industria software continuă să marcheze o evoluție pozitivă, iar exporturile de produse chimice se află pe plus.
Cosmin Bucur, Managing Director Moneycorp România, afirmă că, chiar dacă exporturile și-au temperat evoluția cu 2,9% față de primele cinci luni din anul trecut, tendința este una pozitivă și arată că economia s-a adaptat provocărilor generate de noile modificări fiscale și mai ales de inflație, cea mai mare din UE în acest an.
Principalele destinații ale exporturilor românești
72,7% dintre exporturi au mers către țările Uniunii Europene, valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri fiind de 28 miliarde de euro. În țările din afara Uniunii Europene, România a exportat bunuri și servicii de 10,537 miliarde de euro, reprezentând 27,3% din total exporturi. Principalele destinații ale exporturilor românești au fost Germania (21,3%), Italia (10,7%), Franța (6,8%), Ungaria (6,6%), Bulgaria (4,1%), Polonia (3,7%), Turcia (3,5%), Cehia (3,3%), Olanda (2,9%) și Marea Britanie (2,9%).
Evoluția exporturilor românești va depinde, în principal, de modul în care principalii noștri parteneri comerciali din Europa, Germania, Italia și Franța, vor depăși problemele generate de inflație, de restructurarea economiei în contextul războiului din Ucraina și a reconfigurării lanțurilor de producție și aprovizionare.
„Premisele sunt încă în zona incertitudinii însă, având în vedere noua politică economică pe care Bruxelles-ul își dorește să o pună în practică pentru relansarea economiei europene, perspectivele se anunță a fi pozitive”, a mai spus Cosmin Bucur.
Potențialul României în contextul european
Pentru România, următoarea perioadă va aduce o serie întreagă de oportunități, în condițiile în care, din punct de vedere al raportului preț-calitate, produsele românești se află într-o zonă atractivă. Printre acestea se numără materialele de construcții, produsele agroalimentare, textilele și mașinile.
În plus, investițiile directe ale nerezidenților în România au însumat 3,230 miliarde de euro în primele patru luni din acest an, în creștere cu 34,14% comparativ cu aceeași perioadă din 2023. Trendul este unul pozitiv, în pofida provocărilor generate de inflație și cadrul fiscal instabil.
Potrivit unui studiu Frames, România are toate șansele să devină un adevărat hub regional în domeniul logistic, al producției și al serviciilor transfrontaliere, cu investiții preconizate pentru anii următori depășind 10 miliarde de euro. Cheia investițională o reprezintă dezvoltarea infrastructurii de parcuri industriale, cu oferte integrate de depozite, spații de producție, servicii, transport și conectivitate.
Factorii determinanți pentru creșterea exporturilor
România are un potențial foarte mare în privința relocării activităților de producție, cu focus pe exporturi. Eforturile de extindere a autostrăzilor și a rețelei de cale ferată, alături de investițiile tot mai ample în parcurile logistice, fac din România o destinație interesantă pentru investitori.
Investițiile directe ale nerezidenților în România au însumat 3,230 miliarde de euro, în primele patru luni din acest an, în creștere cu 34,14% comparativ cu 2,408 miliarde de euro, în perioada similară din 2023, iar trendul este unul în continuare pozitiv, în pofida provocărilor generate de inflație și mai ales de cadrul fiscal instabil.
Cosmin Bucur, Managing Director Moneycorp România, subliniază că evoluția exporturilor românești va depinde, în principal, de modul în care principalii noștri parteneri comerciali din Europa, Germania, Italia și Franța, vor depăși problemele generate de inflație și restructurarea economică în contextul războiului din Ucraina.
Impactul digitalizării și noilor tehnologii
Digitalizarea, robotizarea și noile tehnologii reprezintă un domeniu care trebuie să devină strategic pentru România, un domeniu cu potențial excelent de export. Potrivit experților, într-un mediu valutar volatil și a presiunilor economice generate de criză, mediul de afaceri trebuie să ia în calcul tot mai mult folosirea unor produse și strategii de hedging.
„În momente de criză și incertitudine, cum este perioada pe care o traversăm acum, se observă o creștere a volatilității cursului de schimb pentru majoritatea perechilor valutare. Această volatilitate are efecte directe asupra marjei comerciale. Cred că orice companie își dorește o diminuare a volatilității și o creștere a predictibilității, cel puțin pe termen scurt și mediu”, menționează Sebastian Bacioiu, Head of Dealing al Moneycorp România.
Potrivit acestuia, cel mai de bază și eficient produs de hedging (acoperirea riscului valutar) este tranzacționarea la termen (Forward). Acesta presupune fixarea cursului de schimb la care o companie poate cumpăra sau vinde o valută la un moment viitor.
Diferența nivelului de dobândă, între euro/dolar/liră sterlină pe de o parte și leu pe cealaltă parte, face ca un forward să fie foarte atrăgător în special pentru exportatori (companiile care vând valută și cumpără lei) datorită unui nivel al cursului de schimb superior față de cel oferit ‘la vedere’ în momentul încheierii tranzacției. Aceasta reduce costul asociat unei astfel de tranzacții și rămâne un produs pur de acoperire a riscului valutar.
România este pe cale să devină o forță masivă în Europa prin exporturi. Cu o economie în creștere și perspective pozitive, țara noastră are potențialul de a atinge pragul de 100 de miliarde de euro în exporturi. Acest succes se bazează pe diversificarea produselor, adaptarea la cerințele pieței și investițiile continue în infrastructură și tehnologii noi. Totuși, pentru a menține acest trend pozitiv, este crucial ca autoritățile să sprijine în continuare relansarea economiei și să atragă capitalul străin necesar dezvoltării sustenabile.
Într-o Europă în care toate țările vor concura pentru a atrage investiții, România, cu un cost operațional redus în comparație cu țările din regiune, are șanse să reprezinte o destinație importantă pentru investitori, însă trebuie să facă mai mult pentru a atrage capitalul străin. Dezvoltarea unor programe de stimulare a producției, cu fonduri UE sau de la bugetul de stat, este de natură să ofere un impuls semnificativ economiei, mai ales în sectorul IT&C, în contextul celei de-a patra revoluții industriale, Industry 4.0, la care și România va trebui să adere.
,,Este nevoie de un efort susținut al mediului de afaceri și al statului către o reconstrucție economică pe baze sustenabile si predictibile, care să ofere o alternativă la importuri și o ofertă competitivă la exporturi”, a declarat Cosmin Bucur, Managing Director al Moneycorp Romania, conform Profit.ro.