Problema Google cu jurnaliștii: De ce nu vrea gigantul să le dea bani
Google protestează contra planului Californiei de a plăti jurnaliștii.
Google, compania care valorează peste 1.97 trilioane de dolari și a înregistrat un profit de peste 73 de miliarde de dolari anul trecut, protestează împotriva unei legi din California care ar obliga platformele online să plătească redacțiilor media. Compania a anunțat că începe un „test pe termen scurt” care va bloca linkurile către sursele locale de știri din California pentru „un mic procentaj” de utilizatori din stat.
Google nu vrea să plătească jurnaliștii
Această mișcare este o reacție la Legea Californiei privind Păstrarea Jurnalismului, o propunere legislativă care ar obliga Google, Meta și alte platforme să plătească taxe editorilor din California în schimbul linkurilor. Legea propusă, care a fost adoptată de Adunarea de Stat anul trecut, se traduce printr-un „impozit pe linkuri”, conform vicepreședintelui de parteneriate cu știrile de la Google, Jaffer Zaidi.
„Dacă va fi adoptată, CJPA poate aduce modificări semnificative serviciilor pe care le putem oferi californienilor și traficului pe care îl putem furniza editorilor din California,” scrie Zaidi.
Cu toate acestea, deși legea nu a devenit încă efectivă, Google a decis să ofere editorilor și utilizatorilor din California o idee despre cum ar putea arăta acele schimbări.
Compania spune că va testa temporar blocarea linkurilor către sursele de știri din California care ar fi acoperite de lege, în scopul „de a măsura impactul legislației asupra experienței noastre de produs”. Zaidi nu a precizat cât de extins va fi testul sau cât timp va dura. De asemenea, Google oprește cheltuielile noi destinate redacțiilor de știri din California, inclusiv „noi parteneriate prin Google News Showcase, programul de produs și licențiere pentru organizații de știri și extinderile planificate ale Inițiativei Google News”.
Tactici dure
Google nu este prima companie care folosește tactici dure în fața noilor legi care vizează obligarea companiilor tech să plătească pentru jurnalism. Meta a eliminat știrile de pe Facebook și Instagram în Canada după adoptarea unei legi similare și a amenințat să facă același lucru în California. Meta a ajuns, în cele din urmă, la acorduri de plată a editorilor din Australia, după ce o lege din 2021 a intrat în vigoare, dar a declarat luna trecută că va încheia aceste parteneriate.
Google are un istoric mixt în această problemă. A retras serviciul său News din Spania timp de șapte ani în protest față de legile locale privind drepturile de autor care ar fi impus taxe de licențiere. Dar compania a semnat acorduri în valoare de aproximativ 150 de milioane de dolari pentru a plăti editorii australieni.
De asemenea, în cele din urmă, a renunțat la amenințările de a elimina știrile din rezultatele căutării în Canada și a plătit aproximativ 74 de milioane de dolari. Aceste sume pot părea mari, dar sunt doar o mică fracțiune din cei 10 – 12 miliarde de dolari pe care cercetătorii estimează că Google ar trebui să îi plătească editorilor.