Prima mașină înmatriculată în România, motiv de scandal. Ce număr avea pe plăcuța de înregistrare VIDEO
Acum mai bine de 120 de ani, în București, avea loc înregistrarea primului automobil, un FN Herstal, în proprietatea lui Bazil G. Assan. Mașina a nmatriculată cu numărul „1 B”.
Povestea devine cu adevărat intrigantă odată cu apariția celui de-al doilea automobil în oraș, achiziționat de prințul George-Valentin Bibescu, care a dorit neapărat să obțină primul număr de înmatriculare. Astfel, mașina sa a primit numărul „0 B”.
Orgoliile oamenilor bogați
În 1900, George Bazil Assan, fiul unui influent industriaș și fondator al morii cu același nume, înmatriculează primul automobil din București, un FN Herstal, cu numărul „1 B”.
Ulterior, prințul George-Valentin Bibescu achiziționează același model de automobil, devenind al doilea bucureștean cu mașină înmatriculată, dar primind numărul de înmatriculare „0 B”. Această întâmplare, probabil unică în Europa, a rămas în istorie, reprezentând o mândrie pentru orașul București.
În 1900, compania belgiană Fabrique Nationale d’Armes de Guerre produce 47 de autoturisme model Herstal, dintre care două ajung în București, la George Bazil Assan și prințul George Bibescu.
Fabrica, specializată în armament și mașinării de război, livrează modele de lux, iar Herstal se distinge prin caroseria decapotabilă faeton, folosind materiale precum metal, piele, lemn și textil. Farurile cu gaz, o tehnologie inovatoare acum 123 de ani, iluminau calea șoferului.
Ambii bogați și pasionați de automobile, Bazil G. Assan și prințul George Bibescu, au adus prestigiu orașului prin primele mașini înmatriculate. Astfel, competiția pentru titlul de primul automobil înmatriculat în București a creat o poveste captivantă în istoria automobilismului bucureștean.
Cine au fost George Bazil Assan și George Valentin Bibescu
Născut în 1860, Bazil a fost explorator și inginer, devenind primul român care a circumnavigat globul în 1899, parcurgând traseul Constantinopol – Alexandria – Ceylon – Nagasaki – Tokyo – Yokohama – San Francisco – New York – Londra.
Bazil Assan a fost, de asemenea, un pasionat al automobilismului, devenind vicepreședinte fondator al Automobil-Club Român, în 1904.
Pe de altă parte, prințul George Valentin Bibescu, deși a deținut al doilea automobil înmatriculat în București, un FN Herstal, a primit numărul de înmatriculare „0 B” ca o excepție făcută de Prefectura Capitalei, având în vedere reputația sa.
George Valentin Bibescu a fost, la rândul său, un pionier al automobilismului european, participând la curse precum cea pan-europeană de la Geneva la București, într-un Buick american, cu un timp total de 73 de ore.
Prințul Bibescu a contribuit semnificativ la dezvoltarea comunității automobilistice românești, fondând Automobil-Club Român în 1904, Clubul Aviatic Român în 1909 și Liga Națională Aeriană în 1912.
Vezi și: Povestea primilor interlopi din București. Nae Chioru’ și Gică Cioc terorizau românii