Poți cere despăgubiri dacă zborul tău a avut întârziere sau a fost anulat de pana IT globală? Răspunsul specialiștilor
De mai bine de două zile, peste tot în lume au fost raportate probleme la sistemele IT, iar ca urmre sute de curse aeriene au fost întârziate, sau anulate. Dar, ceea ce poate nu știai, este că poți cere despăgubiri dacă zborul tău a avut întârziere sau a fost anulat de pana IT globală.
Pana IT a creată haos peste tot în lume
Timp de două zile lumea parcă a încremenit, după ce au fost constate la nivel global mai mujlte probleme la sistemele IT. Rămâne puțin neclar ce anume a cauzat întreruperea globală a serviciilor informatice, care a blocat mii de zboruri, serviciile bancare și medicale și a afectat grav alte sectoare.
Mii de zboruri au fost reținute la sol din cauza întreruperii sistemului informatic, o defecțiune care a făcut ca multe computere să afișeze ecrane albastre de eroare. Au existat cozi lungi, întârzieri și anulări de zboruri în aeroporturile din întreaga lume, deoarece pasagerii au trebuit să fie înregistrați manual.
Firmele de securitate cibernetică au recunoscut că problema a fost cauzată de o actualizare de software antivirus, care este conceput pentru a proteja dispozitivele Microsoft Windows împotriva atacurilor malițioase. Ulterior, aveau să declare că s-a remediat actualizarea, dar s-a admis că ar putea dura până când toate sistemele vor fi din nou funcționale.
Poți cere despăgubiri dacă zborul tău a avut întârziere sau a fost anulat de pana IT globală?
Cele mai recente cifre arată că peste 5.000 de zboruri au fost anulate în întreaga lume în urma întreruperii sistemului informatic global, care a provocat și întârzieri majore.
În timp ce cozile continuă să crească în unele aeroporturi, pentru mulți pasageri ale căror zboruri au fost întrerupte este acum o chestiune de a găsi un loc unde să se culce pentru noapte. În aceeași ordine de idei, experții vin și fac precizările de rigoare, și anume dacă poți cere despăgubiri dacă zborul tău a avut întârziere sau a fost anulat de pana IT globală?
Deși ar exista toate premisele pentru compensații, specialiștii spun că nu este clar dacă pasagerilor li se vor acorda compensații sau cine va fi responsabil pentru întârzieri și anulări. Cu toate acestea, în conformitate cu legislația europeană, pasagerii au dreptul la anumite protecții.
„Despăgubirile sunt puțin probabile”
Aceiași experți spun că, chiar și în condițiile acestui incident, în conformitate cu legislația europeană, în cazul în care un zbor este întârziat cu mai mult de trei ore sau anulat în întregime, compania aeriană trebuie să ofere pasagerului un alt zbor sau să îi ramburseze integral banii și, uneori, să îi acorde despăgubiri, valorea fiind între 250 și aproximativ 600 de euro.
„Dacă nu este vina companiei aeriene, despăgubirile sunt puțin probabile. Companiile aeriene europene și alte companii aeriene care operează în UE și în Regatul Unit trebuie, de asemenea, să ofere asistență în caz de întârzieri și anulări, inclusiv hrană și cazare atunci când este necesar.
Totuși, acest lucru se întâmplă numai dacă este din vina lor sau dacă este vorba despre o problemă care se află sub controlul lor.”, spune pentru Euronews Travel Anita Mendiratta, autor și consilier special al secretarului general al ONU pentru turism.
Dar cum acum este vorba de condiții excepționale, independente de companiile aeriene, s-ar putea aplica regula absolvirii de vină din partea companiilor aeriene, și astfel să nu existe niciun fel de compensație pentru zborurile întârziate, sau chiar anulate ca urmare a penei globale a sistemelor IT.