09 feb. 2024 | 09:30

Pericolul asociat mașinilor electrice descoperit abia cum de experți. Totul pleacă de la greutatea lor fabuloasă

ACTUALITATE
Pericolul asociat mașinilor electrice descoperit abia cum de experți. Totul pleacă de la greutatea lor fabuloasă

O nouă preocupare în domeniul siguranței rutiere a fost scoasă la iveală de recentele teste de coliziune efectuate în SUA. Acestea indică faptul că greutatea semnificativă a mașinilor electrice ar putea reprezenta un risc major pentru infrastructura rutieră actuală.

Aceste vehicule, mai grele decât omologii lor pe combustibil fosil, pun în pericol eficacitatea parapeților de protecție de pe șosele, care nu sunt proiectați să reziste la forțele generate de impactul cu aceste mașini.

Citește și: Peste 2 milioane de Tesla, pasibile de accident. Anunțul gigantului condus de Elon Musk pentru șoferii de mașini electrice

Greutatea mașinilor electrice, un factor critic

Mașinile electrice cântăresc, în general, cu 20 până la 50% mai mult decât vehiculele cu motor cu combustie internă, datorită bateriilor voluminoase care asigură autonomia dorită. Această greutate suplimentară, combinată cu centrele de greutate mai joase, reprezintă o provocare majoră pentru parapeții de protecție tradiționali, concepuți pentru vehiculele mai ușoare.

Un test de impact remarcabil a fost cel efectuat cu o camionetă electrică Rivian R1T, care a sfâșiat parapetul metalic și a continuat să avanseze până la impactul cu o barieră de beton, fără a încetini semnificativ. Această demonstrație practică a evidențiat limitările actuale ale sistemelor de siguranță rutieră în fața masivității vehiculelor electrice.

Citește și: Când dispar mașinile pe benzină și motorină de pe străzile din România, autoritățile au decis. Mașinile vor fi doar electrice și cu hidrogen

Realitatea testelor de impact la mașini electrice

Rezultatele testului au declanșat un semnal de alarmă în rândul oficialilor și specialiștilor în siguranța transporturilor, evidențiind necesitatea adaptării infrastructurii la noua realitate a parcului auto. Deși mașinile electrice oferă o protecție superioară ocupanților lor, ele pot reprezenta un pericol pentru pasagerii vehiculelor mai ușoare, în cazul coliziunilor.

Această situație impune o reevaluare a standardelor de siguranță și proiectare a infrastructurii rutiere. Testele sugerează că ar putea fi necesară dezvoltarea unor noi tipuri de parapeți, capabili să gestioneze eficient greutatea și dinamica mașinilor electrice. În plus, se anticipează că generațiile viitoare de vehicule electrice vor fi mai ușoare, pe măsură ce tehnologia bateriilor avansează, ceea ce ar putea atenua unele dintre aceste probleme.

Problema este mai gravă decât pare la prima vedere

Preocupările legate de greutatea mașinilor electrice se extind dincolo de interacțiunea cu parapeții de protecție, afectând durabilitatea infrastructurii rutiere, uzura anvelopelor și structura garajelor și parcajelor. Această situație subliniază necesitatea unei colaborări strânse între inginerii de transport și producătorii de autovehicule pentru a găsi soluții viabile care să asigure siguranța tuturor participanților la trafic în era mobilității electrice.

Descoperirea recentă cu privire la riscurile asociate cu greutatea mașinilor electrice scoate în evidență o serie de provocări și necesități de adaptare în domeniul siguranței rutiere. Pe măsură ce tranziția către vehicule electrice câștigă teren, este imperativ ca infrastructura și regulamentele de siguranță să evolueze în concordanță, pentru a proteja toți utilizatorii drumurilor publice

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele