Până la 10 ani fără permis și, în situații extreme, închisoare pe viață. Probabil singurele măsuri care ar putea face ordine printre șoferii români, o propunere interesantă
Recent, în urma unor acțiuni de amploare ale autorităților în zona Mamaia, care au dus la înregistrarea de dosare penale pentru peste 20 de tineri, discuțiile despre măsurile legale împotriva șoferilor sub influența alcoolului sau drogurilor au revenit în centrul atenției.
Florin Călinescu, cunoscut pentru opiniile sale directe, a propus măsuri extrem de severe pentru acești șoferi: suspendarea permisului pe o perioadă de până la 10 ani și, în cazuri extreme, chiar pedeapsa cu închisoarea pe viață.
Călinescu sugerează că, pentru cei prinși conducând sub influența alcoolului, pedeapsa ar trebui să fie suspendarea permisului pentru 5 ani, iar dacă sunt implicate și victime, termenul ar crește la 10 ani. Mai mult, dacă șoferul este sub influența atât a alcoolului, cât și a drogurilor și provoacă accidente cu victime, ar trebui să fie condamnat la închisoare pe viață. „Așa aș face legea”, a declarat el într-un interviu pentru Antena 3 CNN.
Contextul mai larg al securității rutiere în România
Această propunere vine în contextul în care securitatea rutieră continuă să fie o preocupare majoră în România. Pe lângă declarațiile lui Călinescu, premierul Marcel Ciolacu a subliniat de Ziua Tineretului necesitatea de a combate conducerea sub influența substanțelor interzise. Premierul a reamintit că Legea Anastasia prevede pedepse cu închisoarea pentru astfel de infracțiuni, marcând astfel o politică de toleranță zero față de șoferii care își pun în pericol viața lor și pe cea a celorlalți participanți la trafic.
„Mi se rupe. Contestăm și Curtea Constituțională. Nu am timp să spun şi ce am face cu Curtea Constituțională, noi, partidul Diaspora Unită. Nu sunt un mic dictator, sunt un om hotărât și știu ce trebuie făcut. Pentru că lumea se vaită că nu se mai poate face nimic. Ba da, poți să faci.
Să nu primești primul prim-ministru numit de către alții. Nu-l primești nici a doua oară și a treia oară mă suspendă Parlament. Perfect și apelez la părerea poporului. Dar dacă cer părerea poporului mai întreb câteva lucruri. Dacă tot deranjez poporul, să aflu dacă mă mai vrea președinte, atunci să nu ieșiți numai pentru o întrebare din casă. Vă mai adresez vreo șase-șapte.
Nu cumva vreți să depolitizăm toate instituțiile care la ora asta sunt politizate doar pentru a servi interesele partidelor parlamentare? Cum am pățit la BEC. Surpriză! În comisia de acreditare a pachetelor cu semnături sunt partidele parlamentare.
Surpriză! La stabilirea pozițiilor pe buletinul de vot sunt aceleași partide parlamentare și întâi merg ele la tragerea la sorți.Păi să fie toate la grămadă plus independenții. Ce este aici Roland Garros? Întâi tragem favoriții sau ce?
Ce caută niște nătărăi din partide care nu se pricep în tot felul de consilii de administrație doar ca să ia bani? Unii sunt și în 20-25 de consilii de administrație. Da, ei trebuie să se priceapă la petrol, la gaz, la rulmenți, la poduri ș.a.m.d. Păi nu e nevoie acum, dar atunci o să fie”, a declarat acesta pentru Antena 3 CNN.
În plus, Ciolacu a evidențiat că tinerii sunt deosebit de vulnerabili la aceste comportamente riscante, motiv pentru care campaniile de conștientizare sunt mai necesare ca niciodată. Mesajul său pentru tineri este clar și direct: „Nu conduceți dacă ați consumat alcool sau droguri”.
Viabilitatea și provocările propunerilor lui Călinescu
Deși propunerile lui Călinescu sunt printre cele mai dure menționate în spațiul public românesc, ele ridică întrebări serioase despre viabilitatea și conformitatea lor cu standardele de drepturile omului. Actorul recunoaște posibilele obstacole în calea implementării unei asemenea legislații, inclusiv opoziția pe care o poate întâmpina în fața Curții Constituționale, sugerând că este pregătit să conteste deciziile acesteia pentru a avansa în lupta împotriva indisciplinei rutiere.
Propunerile radicale ale lui Călinescu reprezintă un apel la acțiune, reflectând frustrarea publicului față de accidentele rutiere care pot fi prevenite. În acest context, este crucial ca toate părțile interesate, de la autorități la societatea civilă, să colaboreze pentru a găsi soluții eficiente care să reducă numărul tragediilor pe șoselele din România.