14 mart. 2024 | 09:15

Orașul din România în care mulți copii au probleme de vorbire. ”Citește, dar nu înțelege”, explicația specialiștilor

ACTUALITATE
Orașul din România în care mulți copii au probleme de vorbire. ”Citește, dar nu înțelege”, explicația specialiștilor

Anii pandemiei au lăsat urme adânci asupra dezvoltării copiilor, în special în ceea ce privește abilitățile de comunicare. Î

n județul Bihor, un număr alarmant de preșcolari și elevi din clasele primare se confruntă cu probleme de pronunție, un efect secundar neașteptat al izolării și educației online. În acești ani critici pentru dezvoltarea limbajului, mulți copii au fost lipsiți de interacțiunea socială esențială, având ca principale surse de companie doar părinții și dispozitivele digitale.

„Drăgălășenia” trebuie corectată

Eroarea de a considera adorabile greșelile de pronunție ale copiilor poate avea consecințe pe termen lung asupra dezvoltării lor lingvistice. Csilla Simo-Ritter, un logoped experimentat din Bihor, subliniază importanța corectării acestor probleme încă de la vârsta de 5 ani. Specialiștii CJRAE Bihor, deși în număr insuficient pentru a acoperi toate cerințele județului, depun eforturi considerabile pentru a oferi terapii gratuite celor în nevoie. Cu un protocol de evaluare și terapie bine pus la punct, ei își propun să redreseze traiectoria dezvoltării lingvistice a copiilor afectați.

Izolați și tăcuți

Impactul pandemiei asupra copiilor din Bihor este amplificat de lipsa comunicării directe și a interacțiunii cu colegii și educatorii în perioada critică de învățare a limbajului. Csilla Simo-Ritter explică legătura profundă dintre dezvoltarea motricității și cea lingvistică, accentuând consecințele izolării asupra ambelor. Cu peste 1.500 de copii în terapie, situația din Bihor reflectă o criză educațională care necesită atenție și resurse suplimentare.

„Citește, dar nu înțelege”

Problemele de pronunție nu numai că îngreunează procesul de învățare pentru copii, dar pot conduce și la dificultăți în citire și scriere, riscând să transforme micuții în analfabeți funcționali. Cristina Avrigeanu, directorul CJRAE Bihor, subliniază necesitatea intervenției timpurii și a terapiei adecvate pentru a evita aceste consecințe. Prin sesiuni de terapie bazate pe joc și interacțiune, logopezii din Bihor își propun să repare deficiențele de pronunție și să asigure o bază solidă pentru dezvoltarea educațională ulterioară a copiilor.

În contextul acestor provocări, inițiativele logopezilor din Bihor reprezintă o rază de speranță pentru copiii afectați și familiile lor. Educația și terapia logopedică nu numai că ajută la corectarea problemelor de limbaj, dar pun și bazele unei dezvoltări sănătoase pe termen lung, esențiale pentru integrarea socială și succesul academic al copiilor, conform eBihoreanul.ro.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele