24 sept. 2024 | 16:59

NASA descoperă o „piatră zebră” ciudată pe Marte: Ce mistere ascunde

NASA descoperă o „piatră zebră” ciudată pe Marte: Ce mistere ascunde

Roverul Perseverance al NASA a surprins imagini cu o piatră neobișnuită, numită „Freya Castle”, care prezintă un model alb-negru asemănător dungilor unei zebre. Acest fenomen ciudat nu a mai fost observat până acum pe Marte, iar oamenii de știință sunt intrigați de compoziția și originea acestei formațiuni. Roverul a surprins imagini cu „piatra zebră” pe 13 septembrie, folosind o cameră montată pe catargul său.

Conform NASA, compoziția chimică a rocii este încă necunoscută, însă primele ipoteze sugerează că dungile alb-negru ar putea fi rezultatul unor procese magmatice sau metamorfice. Aceste procese sunt asociate cu cristalizarea magmei sau cu schimbările compoziționale ale rocilor sub influența temperaturilor și presiunilor extreme.

Ce face „Freya Castle” atât de specială?

Piatra „Freya Castle” are dimensiuni de aproximativ 20 de centimetri și se distinge clar de roca de bază din jurul ei, ceea ce sugerează că s-ar fi putut rostogoli dintr-o altă parte a craterului Jezero, unde se află roverul Perseverance. Această ipoteză entuziasmează echipa NASA, care speră să găsească o sursă mai amplă din acest nou tip de rocă, pe măsură ce roverul continuă să exploreze terenul mai înalt al craterului.

În prezent, Perseverance urcă versanții abrupți ai craterului Jezero, după ce a început această ascensiune în urmă cu aproximativ o lună. Progresul inițial a fost lent din cauza terenului accidentat, însă în ultimele zile, roverul a avansat mai rapid pe secțiunile mai netede ale craterului. Descoperirea unor astfel de formațiuni poate oferi indicii valoroase despre istoria geologică a planetei roșii și chiar despre posibilitatea existenței unor forme de viață în trecutul îndepărtat.

Perseverance și misiunea sa științifică

Perseverance este în prezent în a cincea sa campanie științifică, numită „Crater Rim Campaign”, având ca scop principal căutarea semnelor vieții antice și a unor dovezi despre evoluția timpurie a lui Marte. Până acum, roverul a efectuat patru campanii științifice, printre care se numără descoperirea unor sedimente de lacuri vechi care ar putea conține fosile microbiene.

Pe lângă „Freya Castle”, Perseverance a descoperit recent și alte formațiuni interesante în craterul Jezero. În luna iunie, au fost capturate imagini cu un bolovan de culoare deschisă lângă Muntele Washburn din crater, iar în iulie, NASA a primit fotografii cu o piatră cu pete asemănătoare unui leopard, care ar putea conține indicii despre viața de pe Marte.

Oamenii de știință speră că piatra „zebră” va fi doar una dintre multele descoperiri fascinante în această nouă etapă a misiunii roverului. Proiectul Perseverance continuă să fie o sursă de informații valoroase despre planeta roșie, iar echipa NASA este nerăbdătoare să vadă ce alte surprize le va aduce acest rover neobosit în călătoria sa către vârful craterului Jezero.