Micii retaileri avertizează: Plafonarea adaosului comercial pentru produsele românești ar putea duce la marginalizarea acestora
Micii retaileri din România trag un semnal de alarmă cu privire la posibilele consecințe negative ale plafonării adaosului comercial pentru produsele autohtone.
Ei afirmă că această măsură ar putea determina unii retaileri să excludă complet produsele românești din rafturi în favoarea celor de import. Feliciu Paraschiv, vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România, a atras atenția că definirea precisă a ceea ce constituie un produs românesc este esențială pentru implementarea unei astfel de politici, conform Economedia.
Unde ar putea duce plafonarea
Surse consultate de Economedia au indicat că Guvernul român analizează posibilitatea plafonării adaosului comercial la 20% doar pentru produsele autohtone, fără a furniza încă o definiție clară pentru produsele tradiționale. Ministrul Agriculturii a prezentat recent la Euronews intenția Guvernului de a elabora o lege a produselor agroalimentare românești, subliniind că, în cazul în care aceasta nu va fi adoptată până la finalul sesiunii parlamentare, se va recurge la o ordonanță de urgență.
Feliciu Paraschiv a subliniat că problema centrală este incapacitatea de a verifica proveniența exactă a produselor și gradul lor de românizare, având în vedere că multe produse pot fi asamblate sau ambalate în România, dar componentele principale pot proveni din import. El a pledat pentru realizarea unui studiu de impact serios asupra pieței înainte de a se adopta o astfel de măsură.
Dezbaterile privind definirea și plafonarea adaosului comercial pentru produsele românești subliniază nevoia unei abordări riguroase și echilibrate în promovarea producției autohtone, ținând cont atât de interesele producătorilor locali, cât și de nevoile și preferințele consumatorilor.
Puțini români cunosc detalii despre cum trebuie, de fapt, să se aplice această lege, astfel încât principiile concurențiale să nu fie încălcate.
În acest sens ne vin în ajutor specialiștii care lucrează în cadrul Consiliului Concurenței și care subliniază că având în vedere că OUG 67/2023 stabilește un maxim al adaosului comercial cumulat pe întreg lanţul de distribuție, indiferent de numărul distribuitorilor de pe lanț, se pune problema modului concret în care acest adaos se distribuie între actorii de pe lanțul de distribuție, astfel încât să nu fie restrânsă libertatea revânzătorului de a-si stabili prețul de vânzare sau să fie aplicate alte restricții de concurență care nu sunt necesare pentru atingerea obiectivului OUG 67/2023.
Poți citi chiar aici mai multe detalii despre ce nu știu românii de rând despre plafonarea adaosului comercial, explicații de la specialiști.