Mesajele de pe grupul de WhatsApp, lăsate cu amenzi usturătoare în România. Încălcarea GDRP, taxată serios
Recent, o asociație de proprietari din România a fost sancționată cu o amendă de aproximativ 500 de euro (2.486,2 lei) de către Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), pentru nerespectarea Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR).
Cazul evidențiază o problemă tot mai des întâlnită în contextul digitalizării comunicării: împărtășirea neautorizată a datelor personale pe platforme de mesagerie precum WhatsApp.
Amendă GDPR pentru o asociație de locatari
Sancțiunea a fost aplicată după ce asociația a postat pe un grup de WhatsApp al membrilor săi un document care conținea date personale – nume, prenume și adresa de domiciliu ale unei locatare. Această acțiune a încălcat drepturile locatarei la acces, ștergere și opoziție la prelucrarea datelor personale, demonstrând o lipsă de respect față de obligațiile impuse de GDPR.
Verificările ANSPDCP au fost declanșate de o plângere a locatarei în cauză, care semnala că asociația nu numai că a postat informații despre ea fără consimțământ, dar nu a furnizat nici un răspuns la cererea sa de informații referitoare la funcționarea asociației. Mai mult, asociația nu a putut prezenta dovezi că a implementat măsurile corective solicitate anterior de autoritate, ceea ce a condus la amenda finală.
Amenda este doar începutul sancțiunilor de la ANSPDCP
Pe lângă amendă, ANSPDCP a impus asociației o serie de măsuri corective pentru a remedia situația și a îmbunătăți conformitatea cu GDPR. Acestea includ transmiterea unui răspuns scris la cererea locatarei și asigurarea conformității cu principiile RGPD în prelucrarea datelor personale. De asemenea, asociația este obligată să ofere instruire adecvată personalului său și să implementeze măsuri organizatorice pentru a răspunde în mod eficient și în termene legale la cererile persoanelor vizate.
Acest caz subliniază provocările cu care se confruntă asociațiile de proprietari în era digitală, în special în ceea ce privește gestionarea datelor personale. Probleme frecvente includ afișarea neautorizată a informațiilor personale la avizierele condominiilor și utilizarea necorespunzătoare a camerelor de supraveghere. Pentru a evita astfel de incidente, asociațiile trebuie să se asigure că respectă regulile stricte privind protecția datelor, inclusiv în ceea ce privește amplasarea camerelor de supraveghere și accesul la înregistrări video, pentru a proteja drepturile locatarilor și a evita sancțiunile semnificative impuse de autorități.