18 dec. 2024 | 06:00

Martor de bord pentru drum înghețat sau alunecos – ce avertisment ascunde de fapt. Ce trebuie să facă șoferii pe timp de iarnă

ACTUALITATE
Martor de bord pentru drum înghețat sau alunecos - ce avertisment ascunde de fapt. Ce trebuie să facă șoferii pe timp de iarnă

În sezonul rece, unul dintre cei mai importanți indicatori de pe bordul mașinii este martorul de drum alunecos. Acesta este un simbol galben, sub forma unei mașini cu două urme șerpuite în spate, care avertizează șoferul că drumul pe care circulă este alunecos sau înghețat. Activarea acestui martor poate semnala fie pierderea aderenței roților, fie probleme de funcționare a senzorilor de la sistemul de control al tracțiunii.

Acest sistem, cunoscut sub diferite denumiri (ESC, ETS, TCS sau DTC), a devenit obligatoriu pe toate vehiculele de pasageri din 2012. Scopul său este de a ajuta șoferul să mențină controlul asupra mașinii, mai ales pe drumurile acoperite cu gheață, zăpadă sau apă. În cazul în care una dintre roți începe să se învârtă mai repede decât celelalte, semnalizând o pierdere de aderență, sistemul intervine automat pentru a încetini roata sau a reduce puterea transmisă către ea.

Ce trebuie să faci când se aprinde martorul de drum alunecos

Dacă martorul de drum alunecos se aprinde în timpul condusului, este esențial să nu intri în panică. Iată câteva măsuri pe care ar trebui să le iei:

  1. Redu viteza treptat – În cazul în care drumul este alunecos, viteza trebuie redusă pentru a evita pierderea controlului. Este important să folosești frâna de motor, adică să retrogradezi treptele de viteză, în loc să apeși brusc pedala de frână. Aceasta poate duce la blocarea roților și la derapaje periculoase.
  2. Menține controlul volanului – Evită mișcările bruște ale volanului. Conducerea lină și graduală reduce riscul de pierdere a aderenței, mai ales pe drumurile acoperite cu zăpadă sau gheață.
  3. Verifică anvelopele – Dacă martorul se aprinde frecvent pe drum uscat, este posibil ca anvelopele să fie uzate. Anvelopele tocite au o aderență mult mai slabă, ceea ce poate duce la activarea martorului chiar și pe carosabil uscat.
  4. Verifică senzorii – Dacă martorul rămâne aprins permanent, ar putea fi o problemă tehnică a sistemului de control al tracțiunii. Este indicat să mergi la un service auto pentru o diagnoză completă, deoarece un senzor de viteză defect poate împiedica funcționarea corectă a sistemului.
  5. Evită accelerarea bruscă – Dacă martorul se aprinde în timpul accelerării, înseamnă că ai apăsat prea tare pedala de accelerație. Încearcă să accelerezi treptat pentru a evita pierderea aderenței.

De ce este important martorul de drum alunecos?

Sistemul de control al tracțiunii a fost creat pentru a ajuta șoferii să circule în siguranță, mai ales în condiții de iarnă. Rolul său principal este de a detecta pierderea aderenței și de a interveni automat pentru a reduce riscul de derapaj. De exemplu, dacă roata din față începe să alunece, sistemul poate reduce puterea motorului sau poate aplica o frânare ușoară pentru a stabiliza mașina.

Acest martor devine cu atât mai important pe timp de iarnă, când carosabilul poate fi acoperit cu gheață, zăpadă sau polei. Condițiile meteorologice imprevizibile pot face ca drumul să devină brusc alunecos, iar martorul de bord te avertizează din timp.

De asemenea, sistemul de control al tracțiunii funcționează în strânsă legătură cu sistemul ABS (sistemul de frânare antiblocare). Ambele sisteme au rolul de a preveni pierderea controlului asupra mașinii, fie prin împiedicarea blocării roților la frânare, fie prin corectarea aderenței atunci când mașina începe să derapeze.

În concluzie, activarea martorului de drum alunecos trebuie să fie un semnal de alarmă pentru șofer. Este important să adopți o conduită preventivă, să menții o viteză redusă și să verifici starea anvelopelor. Dacă martorul rămâne aprins constant, se recomandă o vizită la un service auto pentru a verifica starea senzorilor sistemului de control al tracțiunii.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele