03 iun. 2024 | 16:15

Maria Teohari, copila orfană care a ”citit în stele”. Povestea incredibilă a primei femei astronom din România

Maria Teohari a fost o figură emblematică în istoria științei românești, fiind recunoscută drept prima femeie astronom din România. Cariera și realizările sale au deschis noi orizonturi pentru femeile din domeniul științei și au contribuit semnificativ la dezvoltarea astronomiei în țară.

Fata care ”a citit în stele”

Maria Teohari vine pe lume într-o frumoasă zi de primăvară, în data de 22 aprilie 1885, într-o familie înstărită din București. Rămâne orfană de tată, la o vârstă fragedă, ea și cele două surori ale sale fiind crescute doar de mamă.

Încă de mică, tânăra manifestează un interes deosebit pentru științe, fiind încurajată de părinții săi să-și urmeze pasiunile.E foarte bună la desen și literatură, iar profesorii se ”bat” pentru ea.

”Profesoarele au început să se certe între ele, încercând să şi-o apropie şi să o determine să aleagă o anume disciplină pe care să o perfecţioneze.

Puştoaica, însă, le-a dat o replică incredibilă, care le-a făcut să se ruşineze – Vă iubesc la fel dar voi alege o altă carieră.” povestea muzeograful giurgiuvean Emil Păunescu.

După absolvirea școlii primare și gimnaziale, își continuă studiile la Liceul „Regina Maria” din București, unde își dezvoltă pasiunea pentru astronomie.

Determinată să-și urmeze visul într-un domeniu dominat de bărbați, Maria Teohari este admisă la Universitatea din București, unde studiază matematică și fizică, specializându-se în astronomie.

Este una dintre primele femei care au acces la o educație superioară în științe în România, iar rezultatele sale academice sunt mai mult decât remarcabile.

Vezi și: ”Fetițele dulci” din Bucureștiul interbelic, cele mai căutate dame de companie. Poetul Ion Barbu și Regele Carol al II-lea, printre clienții lor fideli

Cariera și realizările celebrului astronom

După finalizarea studiilor, Maria Teohari a început să lucreze la Observatorul Astronomic din București, devenind astfel prima femeie astronom din România.

Aici, a avut ocazia să colaboreze cu astronomi renumiți și să participe la numeroase proiecte de cercetare. Contribuțiile sale sunt esențiale în observațiile și studiile asupra planetelor și stelelor variabile.

Maria Teohari se implică activ în popularizarea astronomiei în România. Susține numeroase conferințe și scrie articole pentru diverse publicații științifice și reviste de popularizare a științei.

De asemenea, este membră activă a Societății Astronomice Române și contribuie la organizarea de evenimente și cursuri pentru tinerii pasionați de astronomie.

Maria Teohari, prima femeie astronom din Romania. Foto arhiva

Provocările și perseverența

Într-o epocă în care femeile sunt rareori acceptate în domeniul științei, Maria Teohari se confruntă, și ea, cu numeroase obstacole și prejudecăți.

Cu toate acestea, determinarea și pasiunea sa pentru astronomie o ajută să depășească aceste provocări și să-și demonstreze valoarea prin munca sa remarcabilă.

Unul dintre cele mai mari succese ale sale o reprezintă participarea la expedițiile internaționale pentru observarea eclipselor solare.

Aceste expediții oferă oportunități unice de a colabora cu alți astronomi de renume și de a-și îmbunătăți cunoștințele și tehnicile de observație. Prin aceste experiențe, Maria Teohari aduce o contribuție semnificativă la înțelegerea fenomenelor astronomice.

Moștenirea și impactul muncii sale

Maria Teohari nu este doar o pionieră în domeniul său, ci și un model de inspirație pentru generațiile viitoare de femei de știință din România.

Munca sa demonstrează că, indiferent de obstacole, determinarea și pasiunea pot conduce la realizări remarcabile.

Astăzi, Maria Teohari este amintită ca o figură importantă în istoria astronomiei românești. Instituții de învățământ și organizații științifice îi onorează memoria prin diverse inițiative și programe educaționale.

De asemenea, în anul 2015, cu ocazia centenarului nașterii sale, a fost organizată o conferință specială dedicată contribuțiilor sale în astronomie.

Vezi și: Theodor Aman, cel mai romantic pictor al poporului român. Mentorul lui Ștefan Luchian, ”părintele” artei moderne românești

Astronomia, marea pasiune a Mariei Teohari. Foto arhiva

Viața și cariera Mariei Teohari reprezintă o mărturie a curajului și determinării de a deschide noi drumuri într-un domeniu dominat de bărbați.

Prin munca sa de pionierat și realizările sale remarcabile, Maria Teohari a demonstrat că știința nu cunoaște limite de gen și că fiecare persoană, indiferent de sex, poate aduce contribuții semnificative în domeniul său de activitate.

Astăzi, celebrul astronom rămâne o sursă de inspirație pentru toți cei care visează să exploreze misterele universului și să contribuie la progresul științei.

Moștenirea sa continuă să trăiască prin fiecare generație de astronomi care urmează drumul deschis de ea și prin fiecare tânără care găsește în povestea sa curajul de a-și urma pasiunile și de a-și depăși limitele.

Vezi și: Cele 7 minuni ale lumii moderne. Care sunt și unde se află cele mai impresionante monumente de pe Terra