22 oct. 2024 | 06:30

Interzicerea mașinilor cu benzină și motorină în Europa până în 2035. Care sunt problemele, ce șanse sunt să trecem toți la electrice

ACTUALITATE
Interzicerea mașinilor cu benzină și motorină în Europa până în 2035. Care sunt problemele, ce șanse sunt să trecem toți la electrice

În contextul în care Europa își propune eliminarea mașinilor cu motoare pe combustie internă până în 2035, dezbaterile cu privire la fezabilitatea acestui obiectiv se intensifică. Decizia, adoptată de Parlamentul European în martie 2023, a generat atât susținere, cât și opoziție din partea diferitelor grupuri de interese. Totuși, încetinirea recentă a vânzărilor de mașini electrice a dus la creșterea scepticismului în rândul industriei auto și a unor factori politici.

În acest articol vom analiza provocările pe care le implică tranziția completă către vehicule electrice (EV) și ce șanse avem să vedem o eliminare totală a motoarelor pe benzină și motorină până la termenul stabilit.

Provocările tranziției către vehiculele electrice

Deși inițial, adoptarea mașinilor electrice părea să avanseze rapid, în ultimii ani creșterea a încetinit considerabil. În prima jumătate a anului 2024, vânzările de vehicule electrice în Europa au atins doar 12,5% din piață, mult sub așteptările optimiste inițiale. Această încetinire pune presiune asupra țintei de a elimina complet vânzările de mașini pe benzină și motorină până în 2035.

Una dintre principalele probleme este prețul ridicat al vehiculelor electrice, care continuă să fie un obstacol major pentru mulți consumatori. În plus, infrastructura pentru încărcare nu este încă suficient dezvoltată în multe țări europene, ceea ce face ca tranziția să fie mai dificilă, mai ales în statele din Europa de Est. În contrast, țări precum Norvegia, unde politicile de subvenționare a achiziției de mașini electrice sunt foarte generoase, au înregistrat rate mult mai mari de adoptare.

Industria auto, care a investit masiv în tehnologia electrică în ultimii ani, se confruntă acum cu incertitudini. Mulți producători care și-au stabilit ținte ambițioase de trecere la 100% vehicule electrice, precum Volvo, au început să revină asupra acestor planuri, recunoscând că tranziția ar putea dura mai mult decât se estima inițial. În plus, dependența de bateriile produse în China este o altă problemă semnificativă, care complică planurile de expansiune rapidă a vehiculelor electrice în Europa.

Este realizabilă ținta de 2035?

În timp ce unele grupuri industriale continuă să susțină ferm ținta de 2035, altele solicită amânarea acesteia. Cel mai mare bloc din Parlamentul European, Partidul Popular European (EPP), a încercat în repetate rânduri să slăbească sau să întârzie interdicția, invocând dificultăți economice și logistice. În Marea Britanie, deși nu mai face parte din UE, termenul de eliminare a vehiculelor pe combustie a fost deja amânat de la 2030 la 2035, semnalând că chiar și la nivel național există dubii cu privire la respectarea termenelor ambițioase.

Un alt obstacol este reticența șoferilor. Un studiu realizat în Marea Britanie a arătat că 52% dintre respondenți nu cred că ținta din 2035 va fi atinsă, iar 59% au declarat că intenționează să păstreze mașinile pe benzină sau motorină cât mai mult timp posibil. Motivele variază de la costurile ridicate ale vehiculelor electrice la îngrijorările legate de impactul ecologic al casării prematură a mașinilor funcționale.

Pe lângă toate aceste aspecte, piața mașinilor electrice este influențată și de competiția din partea producătorilor chinezi, care încep să câștige teren pe piața europeană. Acest lucru a devenit o sursă de tensiune politică, mai ales că Europa depinde în mare măsură de importurile de baterii și tehnologii din China, ceea ce subminează eforturile de independență tehnologică.

Tranziția este inevitabilă, dar termenul este incert

Cu toate aceste provocări, tranziția către vehiculele electrice pare inevitabilă, însă atingerea țintei de 100% mașini electrice până în 2035 este incertă. Vânzările EV pot cunoaște creșteri și scăderi, în funcție de factori economici, politici și tehnologici. Totuși, pentru ca acest obiectiv să fie atins, va fi nevoie de politici coerente, investiții masive în infrastructură și un sprijin mai mare pentru consumatori.

Deși termenul de 2035 poate părea greu de atins în acest moment, este clar că vehiculele electrice vor juca un rol central în viitorul mobilității europene

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele