INTERVIU Dune 2 – Românul care a înregistrat sunetele deșertului de pe Arrakis și a jucat un rol esențial în atmosfera filmului lui Villeneuve
Filmul Dune a fost un blockbuster, fiind unul dintre cele mai bune și inedite SF-uri dintotdeauna, dacă nu, chiar cel mai bun, aș zice eu. În Dune, partea a doua, urmărim călătoria epică a lui Paul Atreides pe măsură ce se aliază cu Chani și Fremen pentru a răzbuna distrugerea familiei sale de către conspiratori. Confruntat cu dilema între dragostea vieții sale și soarta întregului univers, el luptă să împiedice un viitor sumbru pe care doar el îl poate intui.
Impresionați atât de imaginea, cât și de povestea din „Dune 2”? Ei bine, ar trebui să știți că sunetul filmului a fost, de asemenea, gestionat de o echipă remarcabilă care include și un român deosebit, George Vlad. Contribuția sa crucială a fost să ofere o voce autentică și captivantă deșertului de pe Arrakis.
Echipa Playtech a discutat cu George Vlad care face niște lucruri uimitoare în cariera sa de inginer de sunet, ne-a povestit despre proiectele lui, dar și despre expedițiile lui incredibile și riscante în cele mai fascinante locații de pe Pământ.
Interviu George Vlad, românul care a lucrat la Dune 2
Playtech: Cum ai descoperit pasiunea de a fi inginer de sunet și ce te-a motivat să urmezi această carieră?
George: Am fost pasionat de sunet de când mă știu. Am crescut la țară cu bunicii și primele mele amintiri sunt legate de sunete. Croncănitul corbilor zburând pe deasupra satului, ghionoaia prin livezi, pițigoi în cireșul din fața casei și multe altele au fost coloana sonoră a copilăriei mele, împreună cu celelalte sunete ale satului.
Ani mai târziu, în adolescență, am descoperit muzica electronică și am intrat în lumea producției audio cu ajutorul calculatoarelor. A trebuit să emigrez o perioada în Italia, că să strâng bani destui pentru a face un mic studio de producție muzicală. În timpul acesta, încercam să învăț să folosesc software audio, că să pot să mă exprim prin muzică și sound design. Veneam acasă de pe șantier la nouă seară și, în loc să mă duc la culcare, mai stăteam o oră-două la laptop și mă chinuiam să înțeleg concepte de genul sinteză audio, efecte sonore, editare non-liniară etc.
Playtech: Care au fost primele tale proiecte în domeniul sunetului cinematografic și cum au contribuit ele la dezvoltarea ta profesională?
George: Prin 2010 mă cam săturasem de joburi prost plătite și extenuante și, în același timp, mi-am dat seama că skill-urile astea pe care le învățasem (producție muzicală, sound design) erau la mare căutare. Primele proiecte pe care le-am luat au fost foarte simple, editare de înregistrări pentru podcasturi și audiobooks, de exemplu. Dar, în același timp, compuneam muzică în diverse stiluri și îmi construiam un portofoliu solid. Am aplicat la joburi de compozitor și sound designer pentru film, dar majoritatea erau entry level și fără buget, așa că m-am reorientat.
Lumea jocurilor video mi s-a părut mai accesibilă și, în același timp, mult mai lucrativă. Nu erau cine știe ce producții mari, dar câștigam destul că să am un trai ok în Iași. În 2023 am fost invitat să studiez sound design la Edinburgh Napier University și situația s-a schimbat. Cheltuielile erau mult mai mari acolo, așa că a trebuit să lucrez mai mult și, în plus, aveam și proiecte pentru facultate. Făceam și câte o sută de ore de muncă pe săptămână și, bineînțeles, că la un moment dat am clacat.
Acela a fost momentul în care am început să ies mai mult în natură și să devin conștient de starea mea mentală și emoțională. Escapadele în păduri și munți m-au ajutat să îmi revin din burnout și, în același timp, mi-au oferit un mod mai sustenabil de a lucra fără să fiu închis în studio săptămâni în șir.
Și, ca să răspund la întrebarea ta, primul proiect cinematografic la care am lucrat a fost Mufasa the Lion King. În 2021 am primit un email de la Onnalee Blank, în care mă întreba dacă am anumite înregistrări sonore cu animale din Africa. Ea văzuse canalul meu de YouTube și ascultase ce uploadam eu acolo. Coincidență sau nu, eu tocmai mă pregăteam de o expediție în Kenya, așa că am semnat un contract și am lucrat cu ea și echipa ei la acest film.
Playtech: Pe lângă povestea uimitoare și imaginea spectaculoasă, filmele Dune se remarcă prin sunetul excepțional care te fascinează. Tu ai avut oportunitatea de a crea sunetul deșertului din Dune 2. Cum ai ajuns să dai o “voce” deșertului, care a fost procesul?
George: Jobul meu la Dune 2 a fost să înregistrez sunete specifice deșertului, de la sunetul vântului printre stânci și dune până la pași pe nisip și așa-numitul cântec al dunelor. Dave Whitehead mă urmărea pe social media și știa că eu organizez expediții în părți îndepărtate ale globului.
El ascultase înregistrările mele și văzuse clipuri din aventurile mele în Atacama, Namib, Arabia, Danakil și alte deserturi. Când și-a dat seama că nu are destule sunete cu care să creeze atmosfera de pe Arrakis, mi-a scris și restul e istorie, cum se zice.
Playtech: Ce tehnici și tehnologii inovatoare ai folosit în procesul de producție a sunetului pentru a sublinia atmosfera și povestea acestui film capodoperă?
George: Nu aș putea spune că tehnologia sau tehnicile pe care le-am folosit sunt inovatoare. Dimpotrivă, când lucrez la un proiect de așa anvergură prefer să lucrez cu echipamente și metode old-school, pentru că le-am testat și am experiență cu ele. Nu este loc pentru experimente sau erori în asemenea situații.
În Algeria am folosit echipamente ca microfoanele Sennheiser din seria MKH8000, pentru că sunt super rezistente la temperaturi extreme, praf, nisip etc. Nu spun asta doar pentru că Sennheiser mă sponsorizează, ci pentru că am început să lucrez cu microfoanele lor cu mult înainte să colaborez cu ei.
Poate mai important decât tehnologia, m-am bazat mult pe auzul meu și pe ceea ce simțeam în deșert. Din fericire, am avut doi ghizi tuaregi care crescuseră în deșert și, după ce am trecut de barieră lingvistică, mi-au fost de mare ajutor. Pe parcursul a două săptămâni am descoperit niște locuri incredibile în Sahara, cu ajutorul lor, și am navigat prin peisajul birocratic care mi-a adus aminte de experiențele mele cu vize și pașapoarte în România.
Playtech: Cum crezi că sunetul a influențat experiența spectatorilor în cazul filmului „Dune 2” și ce rol consideri că are sunetul în general în cinematografie?
George: Sunetul este extrem de important în orice tip de media și, cu atât mai mult, într-un blockbuster ca Dune 2. O producție Hollywood, Warner Bros sau Legendary e vârful absolut în acest domeniu și ar fi de neiertat ca un aspect să fie neglijat sau făcut în grabă. Cu atât mai mult când e vorba de o lume imaginară cum e Dune, care a dat naștere la filme, seriale, jocuri video și are milioane de fani deja. Dacă te uiți pe YouTube, sunt sute de clipuri care analizează fiecare moment și fiecare detaliu, iar acești fani observă și cea mai mică scăpare.
În Dune 2, regizorul Denis Villeneuve a vrut ca sunetul să fie organic, natural și credibil. Când te gândești la un film SF de genul Transformers, acolo orice e permis, pentru că lumea respectivă e evident inventată și fantastică. Dune, pe de altă parte, oferă o perspectivă mult mai verosimilă și aproape palpabilă. Asta pornește de la scenariu, decoruri, imagine, lumini, costume, machiaj și, nu în ultimul rând, sunet. Denis a cerut în mod special ca sunetul să fie realizat exact ca și cum o echipă de documentar ar fi fost pe Arrakis să înregistreze.
Playtech: Cum crezi că s-a schimbat industria cinematografică odată cu ascensiunea platformelor de streaming? Spre exemplu, niște filme că Dune trebuie experimentate în cinema sau pot fi văzute din sufragerie?
George: Eu nu sunt un purist și nu zic că un așa film trebuie văzut doar la cinema. Cu un ecran OK și un sistem audio bun, poate fi urmărit și în sufragerie. Echipa de sunet se gândește și la asta când mixează și masterizează sunetul filmului.
Din păcate, este inevitabil ca unele aspecte să se piardă când ești acasă. Mersul la cinema e ca un ritual care te pregătește mental și te pune într-o anumită dispoziție pentru a urmări un așa film. Orice sistem video și audio ai avea acasă, sunt slabe șanse să se compare cu sunetul și imaginea de la cinema. Chiar dacă din ce în ce mai multe filme sunt văzute de acasă, eu nu cred că cinematograful și-a pierdut din relevanță, odată cu ascensiunea streaming-ului.
Playtech: Cum e să călătorești, să mergi în sălbăticie și să înregistrezi sunetele naturii? Povestește-ne despre proiectele din spectrul acesta în care ai fost implicat și despre ce provocări există. Poate o locație unde ai întâmpinat greutăți.
George: E un job dificil, dar cineva trebuie să îl facă. Glumesc, multă vreme am visat să călătoresc și să merg în locuri sălbatice, dar nu am crezut că va fi posibil. Din fericire, cu multă muncă și perseverență, am reușit să îmi construiesc această carieră.
E un sentiment fain să plănuiesc o expediție (câteodată și ani de zile) și să mă duc în aceste locuri cu scopul de a înregistra sunetele naturii. Poate fi stresant și obositor, iar greutăți există oricând, dar în ansamblu, stilul acesta de viața mă face fericit.
Că să dau exemplu de greutăți, în multe locuri mai puțin moderne și dezvoltate sunt probleme cu birocrația și autoritățile. Modul ideal de a lucra e să găsesc ghizi și șoferi localnici, dar câteodată nu găsesc pe nimeni și trebuie să mă ocup singur de asta.
Câteva situații complicate din expediții trecute: am fost atacat de un mascul de gorilă în Gabon, urmărit de un urangutan în Borneo, am contractat viermi intestinali și ciuperci de piele în Sumatra, a trebuit să trec râuri cu mașina 4×4 în Namibia și Zimbabwe, am rămas într-un sat din Gabon câteva zile pentru că podurile fuseseră luate de viituri, am rămas împotmolit în dune de nisip în Oman și Senegal etc.
Playtech: Ce părere ai despre sunetul în filmele românești? Unde ne situăm, unde mai e de lucrat?
George: Din păcate, nu urmăresc filme românești și nu prea știu mare lucru despre industria filmului. Am auzit că nu stăm prea bine în domeniu, iar asta e probabil din cauza că nu se fac mari investiții în educație.
Playtech: Dacă poți să ne spui în ce proiecte mai ești implicat în prezent și ce planuri de viitor ai.
George: De vreun an de zile lucrez la un proiect fain cu o companie tech mare, dar încă nu pot să ofer detalii. Am expediții planificate în Brazilia, China, Australia și Papua Noua Guinee. Nu duc lipsă de inspirație sau de proiecte, singurul lucru care îmi lipsește este timpul.
Dacă sunteți interesați de creativitatea și materialele inedite ale lui George, îl puteți urmări pe următoarele canale: