18 sept. 2024 | 12:28

Inteligența artificială revoluționează evaluarea în educație

ACTUALITATE
Inteligența artificială revoluționează evaluarea în educație

Evaluarea elevilor în școli și universități este pe cale să se schimbe radical, pe măsură ce inteligența artificială (AI) își face loc în sistemul educațional. Examenele tradiționale și testele standardizate, care până acum au fost principalele instrumente de măsurare a cunoștințelor, ar putea deveni o amintire. Specialiștii în testare, precum ETS, propun înlocuirea testelor clasice cu evaluări personalizate pentru fiecare elev în parte, folosind AI pentru a adapta testele la nevoile individuale.

O astfel de schimbare ar putea marca un upgrade semnificativ în sistemul educațional. Testele personalizate ar avea potențialul de a reduce stresul asociat examenelor tradiționale, oferind în același timp o imagine mai precisă a competențelor și abilităților fiecărui elev. În acest fel, inteligența artificială ar putea răspunde mult mai eficient nevoilor diverse ale elevilor, concentrându-se nu doar pe cunoștințele memorate, ci și pe capacitatea de colaborare, gândirea critică și rezolvarea problemelor.

Avantajele evaluării personalizate prin inteligența artificială

Una dintre cele mai mari provocări ale testelor standardizate este faptul că ele oferă o abordare universală, care nu ia în considerare diferențele individuale dintre elevi. În schimb, evaluările personalizate, bazate pe inteligență artificială, permit analizarea comportamentului și a modului de gândire al fiecărui elev, oferind feedback în timp real. Astfel, accentul se mută de la răspunsurile corecte, memorate, la procesul de învățare în sine. În plus, AI poate oferi elevilor o evaluare continuă, ajustând nivelul de dificultate în funcție de progresul fiecăruia.

Andreea Paul, președintele INACO, explică faptul că aceste teste bazate pe AI pot evalua competențe complexe, precum capacitatea de colaborare, rezolvarea de probleme sau reacția la situații experimentale. „Modul în care elevii sunt testați se schimbă, punându-se accentul pe abilitățile practice și pe modul în care aceștia pot găsi soluții la probleme complexe,” spune ea. AI poate crea simulări de interviuri de angajare pentru studenții din anii terminali, oferindu-le un mediu de învățare interactiv și orientat către practică. În acest fel, evaluările devin nu doar un instrument de măsurare, ci și un mijloc de dezvoltare a competențelor necesare în viața reală.

Provocările implementării inteligenței artificiale în evaluare

În ciuda beneficiilor evidente, implementarea inteligenței artificiale în sistemul de evaluare vine și cu o serie de provocări. Una dintre principalele preocupări este legată de protecția datelor și de confidențialitatea informațiilor personale ale elevilor. AI necesită colectarea și analizarea unui volum mare de date pentru a personaliza testele, ceea ce poate ridica probleme de securitate și etică. De asemenea, există riscul ca algoritmii să nu fie complet obiectivi sau echitabili, ceea ce poate duce la rezultate viciate.

Un caz notabil a fost cel al Organizației Internaționale de Baccalaureat, care în 2020 a încercat să utilizeze inteligența artificială pentru a prezice rezultatele examenelor de finalizare a studiilor liceale. Algoritmii folosiți s-au dovedit a fi problematici, generând rezultate inexacte. „Acuratețea și echitatea algoritmilor sunt esențiale pentru a evita astfel de erori în evaluarea elevilor,” subliniază Andreea Paul.

În plus, există riscul depersonalizării procesului de evaluare. Interacțiunea directă cu profesorii și examinatorii poate oferi un nivel de înțelegere și empatie pe care un algoritm nu îl poate reproduce. Evaluarea cu ajutorul AI poate deveni o experiență impersonală pentru elevi, care interacționează doar cu un ecran și un algoritm în locul unui profesor. Cu toate acestea, se lucrează la dezvoltarea unor sisteme mai empatice și adaptative, pentru a compensa acest dezavantaj.

Implementarea inteligenței artificiale în evaluarea elevilor este un proces complex, care necesită atenție la detalii și la posibilele implicații etice. Cu toate acestea, potențialul de a revoluționa sistemul de învățământ și de a oferi o experiență de învățare mai relevantă și personalizată este incontestabil. Pe măsură ce tehnologia evoluează, viitorul educației ar putea deveni mai adaptiv și orientat către dezvoltarea completă a fiecărui elev.