11 nov. 2024 | 23:27

Industria auto europeană în derivă: după Germania, urmează Italia, unde 50.000 de angajați riscă să rămână pe drumuri

ACTUALITATE
Industria auto europeană în derivă: după Germania, urmează Italia, unde 50.000 de angajați riscă să rămână pe drumuri
Industria auto europeană în dificultate, imagine reprezentativă generată cu ajutorul AI.

Industria auto europeană se află într-o situație critică, iar problemele cu care se confruntă Germania și Italia sunt doar exemplele cele mai recente ale unei crize care afectează întregul continent. Volkswagen, unul dintre cei mai mari producători auto din Germania, intenționează să închidă trei fabrici și să reducă zeci de mii de locuri de muncă, în timp ce în Italia, până la 50.000 de angajați din industria auto ar putea fi concediați, pe fondul scăderii dramatice a producției.

Factori care au dus la declinul industriei auto italiene

Italia, odată un punct de referință în producția de autovehicule, se confruntă cu o scădere drastică a producției auto, estimată a fi sub 500.000 de vehicule în 2024. Această scădere este influențată de mai mulți factori critici, scre Corriere della Sera.

Primul factor este decizia de a renunța la motoarele cu combustie internă până în 2035, o mișcare asumată de majoritatea țărilor din Uniunea Europeană. Aceasta a generat incertitudine și a necesitat investiții masive în tehnologii noi, pe care mulți producători auto nu au reușit să le acopere.

Un alt factor major este concurența feroce din partea producătorilor chinezi, care au beneficiat de subvenții masive din partea guvernului lor și care acum au avansat semnificativ în dezvoltarea tehnologiilor auto electrice. Astfel, vehiculele electrice produse în China au invadat piața europeană la prețuri cu aproximativ 20% mai mici față de produsele similare europene, ceea ce pune o presiune considerabilă pe producătorii europeni să îții pasul.

Cu toate acestea, declinul industriei auto italiene nu poate fi explicat doar prin acești factori externi. Producția auto italiană este în scădere continuă încă din anii ’90, iar anul acesta se estimează a fi cel mai scăzut nivel de producție din 1956 încoace. Cu o astfel de situație preexistentă, factorii externi doar au accelerat inevitabilul.

Dificultăți de adaptare și investiții ratate

Stellantis, singurul mare producător auto care mai are uzine în Italia, este esențial în menținerea unui minim de producție. Cu toate acestea, guvernul italian nu a reușit să obțină angajamentul companiei pentru a produce în Italia un milion de vehicule în 2024, o cantitate considerată necesară pentru a menține locurile de muncă actuale. În ciuda stimulentelor financiare oferite într-un efort disperat (950 de milioane de euro în 2023), Stellantis a ales să se concentreze pe fabricile din alte țări, unde costurile sunt mai mici.

O problemă majoră este costul energiei. Italia are unul dintre cele mai ridicate costuri energetice din Europa – 103 euro pe MWh, față de 49,3 euro în Franța sau 53,7 euro în Spania. Costul ridicat al energiei reprezintă o povară pentru orice investitor care ar dori să producă în Italia, iar soluțiile de reducere a costurilor prin investiții în energie regenerabilă se mișcă prea încet pentru a salva locurile de muncă în pericol în acest moment.

În plus, costul muncii în Italia este perceput ca fiind mai mare decât în Spania, datorită unei productivități mai scăzute și unui grad ridicat de absenteism. Aceasta, combinată cu o forță de muncă într-o mare parte învătrânită și lipsa investițiilor în modernizarea și automatizarea liniilor de producție, face ca șansele Italiei de a atrage noi investiții în sector să fie minime.

Criza industriei auto germane: probleme similare la Volkswagen și Schaeffler

În Germania, Volkswagen, cel mai mare producător auto al țării, se confruntă cu o situație gravă, cu consecințe care ar putea fi devastatoare pentru economia germană. Conducerea VW intenționează să închidă cel puțin trei fabrici și să renunțe la zeci de mii de angajați. Aceste măsuri vin în contextul unei scăderi severe a profitabilității mărcii VW, care se confruntă cu o concurență dură pe piața vehiculelor electrice.

Decizia de închidere a fabricilor a declanșat proteste vehemente într-un număr mare de unitĂți de producție, inclusiv încă din centrul operațiunilor Volkswagen de la Wolfsburg, unde aproximativ 25.000 de angajați au participat la proteste. De asemenea, alte nouă uzine din landurile Saxonia Inferioară, Hessa și Saxonia sunt afectate de planurile de restructurare.

Consiliul de întreprindere și sindicatul IG Metall s-au opus vehement planurilor de restructurare, considerând că deciziile de reducere a locurilor de muncă și a costurilor nu ar trebui să afecteze angajații, ci mai degrabă să fie căutate soluții de creștere a competitivității prin investiții în tehnologii noi. Protestele de la Volkswagen au adus în atenție vulnerabilitatea industriei auto germane, care până nu demult era considerată motorul economiei europene.

Problemele din Germania nu se limitează doar la Volkswagen. Schaeffler, un alt gigant german specializat în piese auto și componente industriale, a anunțat planuri de a concedia 4.700 de angajați în Europa, din cauza scăderii dramatice a profitului operațional în al treilea trimestru. Reducerile vor afecta în special Germania, unde se intenționează concedierea a aproximativ 2.800 de angajați la zece unități de producție. Compania a fuzionat recent cu specialistul în trenuri de propulsie electrică Vitesco, iar acum caută soluții pentru a-și reduce costurile cu 290 de milioane de euro pe an până la sfârșitul anului 2029.

Pe lângă piața auto, Schaeffler se confruntă cu dificultăți și în sectorul industrial, unde cererea pentru componente destinate turbinelor eoliene și roboților industriali a scăzut. Competiția ieftină din China a avut un impact semnificativ, iar cererea redusă pentru roboți industriali a dus la decizia de a vinde unitatea Melior Motion, care produce astfel de echipamente. De asemenea, Schaeffler și-a anunțat intenția de a muta operațiunile site-ului de automatizări industriale Ewellix la Schweinfurt, în timp ce fabrica din Taiwan va fi închisă.

Criza industriei auto germane evidențiază o problemă profundă care afectează întreaga industrie europeană, de la marii producători auto până la furnizorii de componente, și ilustrează complexitatea adaptării la noile cerințe tehnologice și la provocările economice globale.

Impactul asupra industriei auto din România

În contextul acestor turbulențe europene, industria auto din România a înregistrat o creștere a producției în 2024. În primele nouă luni ale anului, producția de automobile a atins 408.176 de unități, o creștere de 8,6% față de aceeași perioadă din 2023. Uzina Dacia a produs 228.641 de unități, iar Ford Otosan 179.535 de unități.

Cu toate acestea, industria auto românească nu este imună la provocările cu care se confruntă sectorul la nivel european. Concurența crescută, tranziția către vehicule electrice și fluctuațiile cererii pe piețele internaționale pot influența negativ perspectivele pe termen mediu și lung. Este esențial ca România să continue să investească în infrastructură, inovație și formarea forței de muncă pentru a menține competitivitatea în acest sector vital al economiei.

Reacția Europei și viitorul industriei auto

Ca reacție la invazia de vehicule electrice chinezești, Uniunea Europeană a decis aplicarea unor taxe de import pentru vehiculele chinezești, între 17 și 35%, pentru a proteja industria auto europeană. Totuși, acest lucru nu rezolvă problema competitivității pe termen lung. Conform raportului Draghi, capacitatea de producție auto europeană ar putea scădea cu până la 10% anual în următorii cinci ani, dacă nu se iau măsuri urgente pentru a sprijini dezvoltarea tehnologică și pentru a reduce costurile de producție.

Fără o planificare industrială coerentă, Italia și Germania încearcă să facă față unei furtuni perfecte începute acum mai bine de trei decenii. Dacă nu se iau măsuri pentru a investi în modernizarea infrastructurii și încurajarea inovării în industria auto, aceste țări riscă să rămână mult în urma concurenților europeni și mondiali.

Industria auto europeană se află la o răscruce: ori continuă să se lupte cu deciziile greșite din trecut și cu o piață globală tot mai competitivă, ori reușește să adopte o schimbare profundă pentru a reveni în joc. Viitorul este incert, dar un lucru este clar – dacă nu se intervine rapid, mii de locuri de muncă vor fi pierdute, iar un sector economic crucial va rămâne doar o amintire.