Industria aeronautică, forțată să inoveze pentru a reduce poluarea
Industria aviației se află într-un moment critic, confruntată cu necesitatea de a-și reduce amprenta de carbon. Avioanele de pasageri, care nu s-au schimbat semnificativ în ultimele decenii, sunt responsabile pentru 2,5% din emisiile globale de carbon și 4% din efectele încălzirii globale. În acest context, producătorii de avioane sunt sub presiune pentru a inova și a dezvolta modele mai eficiente din punct de vedere energetic.
Companiile aeronautice mari, cum ar fi Boeing și Airbus, dar și start-up-uri precum JetZero, explorează noi tehnologii pentru a îmbunătăți designul aeronavelor. Scopul este de a reduce consumul de combustibil și, implicit, emisiile de carbon. În centrul acestei tranziții se află idei revoluționare precum aripi mai lungi și mai subțiri, motoare cu ventilatoare neacoperite și integrarea aripilor în corpul avionului, o schimbare majoră față de abordarea tradițională „tub și aripă” care domină aviația de zeci de ani.
Boeing și Airbus, în cursa pentru avioane mai eficiente
Boeing, supus unei presiuni mari după mai multe provocări recente, este pe cale să lanseze un nou model de avion care să reducă semnificativ consumul de combustibil. Compania a dezvoltat, în colaborare cu NASA, un concept de avion transonic cu aripi mai lungi și mai subțiri, care ar putea reduce consumul de combustibil cu 9% în primele teste. Obiectivul este ca această reducere să ajungă la 30% prin combinarea cu alte tehnologii, iar un zbor demonstrativ este planificat pentru 2028, cu o implementare între 2030 și 2035.
În același timp, Airbus lucrează la îmbunătățirea tehnologiei aripilor. La o fabrică din Bristol, echipa Airbus investighează noi soluții care să ofere mai multă portanță și mai puțină rezistență. Sue Partridge, una dintre persoanele cheie din echipa Airbus, a declarat că „fizica ne spune că aripa trebuie să fie mai lungă și mai subțire” pentru a contribui la reducerea consumului de combustibil. Airbus explorează și un concept inovator care ar îmbina corpul principal al avionului cu aripa, oferind un avantaj suplimentar prin faptul că și corpul ar contribui la portanță.
Start-up-urile și soluțiile inovatoare pentru reducerea poluării
Pe lângă giganții industriei, start-up-urile aduc și ele idei noi pentru a reduce consumul de combustibil. JetZero susține că poate înjumătăți consumul de combustibil cu ajutorul unui design „cu aripi mixte”. Universitatea Delft din Țările de Jos testează, de asemenea, un model de 3 metri al avionului său Flying-V, care se bazează pe o abordare similară de integrare a aripilor și corpului avionului.
Deși aceste proiecte au un potențial uriaș, ele vin cu provocări. Designul „cu aripi mixte” ar putea funcționa mai bine pentru zborurile lungi, însă ar impune schimbări semnificative în ceea ce privește confortul pasagerilor. În aceste avioane, pasagerii ar fi așezați pe o suprafață mai mare, departe de ferestre, iar forțele de întoarcere resimțite în zbor ar putea crea disconfort.
Industria aeronautică are, așadar, o provocare majoră în față: reducerea emisiilor de carbon și crearea unor aeronave mai eficiente, fără a compromite confortul și siguranța pasagerilor. Aceste inovații ar putea face călătoriile cu avionul mai ieftine și mai ecologice în viitor, dar tranziția va fi una lentă, iar emisiile totale de carbon ar putea continua să crească până la implementarea completă a noilor tehnologii.