Drumul de 1 miliard de euro care trebuie să fie gata în mai puțin de 5 ani. România va avea o nouă autostradă: Se vor construi inclusiv trei tuneluri
România face pași importanți în direcția unei noi autostrăzi care va lega Ardealul de Moldova, o arteră rutieră esențială pentru fluidizarea traficului și reducerea timpilor de călătorie.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a anunțat că Autostrada Unirii (A8) a intrat în faza de licitație pentru contractul de proiectare și execuție al unui segment esențial, Lotul Sărățeni-Joseni.
Valoarea estimată a acestui contract se ridică la peste 6 miliarde de lei, adică mai mult de un miliard de euro, și vine cu o promisiune de dezvoltare infrastructurală semnificativă în România.
Caracteristicile lotului Sărățeni-Joseni
Proiectul pentru Lotul Sărățeni-Joseni, parte a autostrăzii A8, este o investiție amplă care acoperă 32,4 km și include o infrastructură modernă și diversificată pentru a îndeplini atât cerințele de trafic, cât și pe cele ecologice. Segmentul cuprinde construirea a 39 de poduri și pasaje, ce vor facilita traversarea mai rapidă și mai sigură a regiunii.
Totodată, pentru a menține o continuitate a vieții sălbatice din zonă, proiectul include două ecoducte pentru animale, o componentă rar întâlnită în infrastructura românească până în acest moment.
Alături de poduri, lotul Sărățeni-Joseni va avea și trei tuneluri unidirecționale și patru polate, o abordare modernă menită să faciliteze traversarea munților Carpați. Lungimea totală a tunelurilor și pasajelor reprezintă aproape jumătate din lungimea întregului lot, ceea ce subliniază provocările tehnice ale proiectului.
Această infrastructură va contribui nu doar la optimizarea traseului, ci și la reducerea impactului asupra mediului, integrând astfel preocupările pentru sustenabilitate în execuția drumurilor.
Etapele proiectului și finanțarea
Durata estimată pentru realizarea acestui segment este de 54 de luni, fiind împărțită în două etape distincte: o perioadă de 14 luni dedicată proiectării și 40 de luni pentru execuția propriu-zisă.
Finanțarea acestei investiții uriașe vine din fonduri europene și fonduri guvernamentale, ceea ce arată o colaborare strânsă între România și Uniunea Europeană pentru a dezvolta infrastructura de transport din regiune.
Pe lângă Lotul Sărățeni-Joseni, autostrada A8 include încă trei segmente: Joseni-Ditrău (14,4 km), Ditrău-Grințieș (37,9 km) și Grințieș-Pipirig (31,5 km). Pentru Lotul Joseni-Ditrău, licitația este deja în desfășurare, iar termenul pentru depunerea ofertelor este 25 noiembrie.
Pentru cel de-al doilea segment, Ditrău-Grințieș, se așteaptă aprobarea documentației, în timp ce documentele pentru Grințieș-Pipirig urmează să fie validate de Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) până la finalul săptămânii.
Iată mai jos întregul mesaj postat de Sorin Grindeanu pe Facebook:
„Până pe 16 decembrie se pot depune oferte pentru contractul necesar construcției Lotului Sărățeni-Joseni al A8 (secțiunea montană a Autostrăzii Unirii)! Contractul lansat de CNIR în licitație are o valoare estimată de 6,1 miliarde lei (fără TVA) și o durată de 54 de luni (14 luni pentru etapa de proiectare și 40 de luni pentru execuția lucrărilor).
Pe cei 32,4 kilometri ai Lotului 1C se vor construi inclusiv:
– 39 de poduri și pasaje;
– 3 tuneluri unidirecționale;
– 4 polate;
– 2 pasaje pentru permeabilitatea animalelor (ecoducte);
– 2 parcări de scurtă durată (cu 12 spații de încărcare pentru mașini electrice).
Lungimea pasajelor și a tunelurilor este de aproximativ 16 kilometri și reprezintă 50 % din lungimea totală a acestui lot de autostradă. Cel mai lung pasaj va avea 1.736 metri, iar cel mai înalt viaduct va avea 45 de metri. Pe Lotul Sărățeni-Joseni vor fi asigurate descărcări provizorii pentru ca acesta să poată funcționa independent, până la finalizarea loturilor vecine. Construcția este finanțată prin Programul Transport 2021-2027.
Secțiunea de munte Sărățeni-Pipirig de pe Autostrada Unirii (A8) are o lungime de 116 kilometri și include patru loturi:
1.Lotul 1C (Sărățeni-Joseni): 32,4 km
2.Lotul 1D (Joseni-Ditrău): 14,4 km
3.Lotul 2A (Ditrău-Grințieș): 37,9 km
4.Lotul 2B (Grințieș-Pipirig): 31,5 km
Pentru Lotul 1D (Joseni-Ditrău), data limită stabilită pentru depunerea ofertelor este 25 noiembrie. Pentru Lotul 2A (Ditrău-Grințieș) se așteaptă validarea documentației. Până la sfârșitul săptămânii, CNIR va transmite spre validare la ANAP documentația pentru Lotul 2 B (Grințieș-Pipirig), ultimul lot al secțiunii Sărățeni-Pipirig”