30 iul. 2024 | 07:30

Domeniul popular din România care se lasă cu concedieri masive, mii de oameni au rămas deja fără job. Industria de care ar fi bine să fugi în perioada următoare

ACTUALITATE
Domeniul popular din România care se lasă cu concedieri masive, mii de oameni au rămas deja fără job. Industria de care ar fi bine să fugi în perioada următoare

Industria auto din România, deși reprezintă o parte semnificativă a economiei naționale, trece printr-o perioadă de transformări și provocări care au dus la concedieri masive. În ciuda cererii constante pentru vehicule și componente auto, mai multe companii mari din acest sector și-au redus considerabil numărul de angajați.

Motivele din spatele concedierilor masive

Creșterea salariului minim și cererea de forță de muncă bine pregătită

Unul dintre factorii principali care au determinat concedieri în industria auto din România este creșterea salariului minim pe economie. Această creștere a afectat în special producătorii de cablaje, care necesită forță de muncă ieftină. Producătorii de cablaje, precum Yazaki, SEWS și Draexlmaier, au fost nevoiți să își reducă personalul pe fondul majorării costurilor cu forța de muncă, conform ZF.ro.

Electrificarea industriei auto și criza componentelor

Un alt factor semnificativ este electrificarea industriei auto, care schimbă cerințele pentru componentele vehiculelor. Mașinile electrice sunt mai simple și necesită mai puține cabluri, ceea ce a dus la scăderea cererii pentru cablaje complexe. De asemenea, criza componentelor din ultimii ani a forțat companiile să își reevalueze procesele de producție și necesarul de personal.

Impactul asupra locurilor de muncă

Conform datelor centralizate de sursa citată și Bridge to Information, 20 de companii din industria auto din România și-au redus numărul de angajați cu peste 25.000 între 2018 și 2023. Această tendință continuă, cu anunțuri recente de reducere a personalului de către companii mari precum Leoni.

Situația producătorilor de componente auto

Pe lângă provocările legate de creșterea salariului minim și electrificare, producătorii de componente auto se confruntă și cu dificultăți în a realiza tranziția către noile cerințe ale pieței. Nu toți furnizorii de componente vor reuși să se adapteze rapid la noile tehnologii și cerințe pentru vehiculele electrice, ceea ce adaugă presiune asupra lor.

Evoluția industriei auto în România

În ciuda acestor provocări, industria auto din România continuă să aibă o contribuție semnificativă la economia națională. În 2023, cifra de afaceri a sectorului auto a înregistrat o ușoară creștere, ajungând la 33 de miliarde de euro, echivalentul a 13% din PIB-ul României. În prezent, industria auto angajează circa 230.000 de persoane.

Rolul companiilor mari și al producătorilor de componente

Companiile mari, precum Dacia și Ford, reprezintă aproximativ un sfert din cifra de afaceri totală a industriei auto din România, adică în jur de 8 miliarde de euro. Restul este dominat de marii producători de componente auto, care continuă să joace un rol crucial în această industrie.

Concluzii

Industria auto din România se află într-o perioadă de transformare majoră, cu impact semnificativ asupra locurilor de muncă. Creșterea salariului minim, electrificarea vehiculelor și criza componentelor au determinat concedieri masive, afectând mii de angajați. Deși sectorul auto continuă să fie vital pentru economia României, cei care lucrează în acest domeniu trebuie să fie pregătiți pentru schimbări continue și să se adapteze noilor cerințe ale pieței

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele