30 nov. 2024 | 10:00

Distanța legală dintre mașinile parcate, ce spune Codul Rutier. Detaliul din lege mai puțin cunoscut de către șoferi

ACTUALITATE
Distanța legală dintre mașinile parcate, ce spune Codul Rutier. Detaliul din lege mai puțin cunoscut de către șoferi

Mulți șoferi nu cunosc regulile exacte de parcare și nici ce obligații au față de ceilalți participanți la trafic în momentul în care staționează. O întrebare frecventă în rândul șoferilor este legată de distanța regulamentară care trebuie lăsată între mașinile parcate. Deși unele locuri de parcare sunt clar delimitate de linii, borduri sau stâlpișori, există și situații în care parcarea se face liber, fără indicatoare precise. În aceste cazuri, distanța recomandată între vehicule rămâne la latitudinea fiecărui șofer, iar necunoașterea sau neatenția pot duce la complicații nedorite.

În România, Codul Rutier nu specifică o distanță minimă obligatorie între mașinile parcate. Asta înseamnă că, teoretic, poți lăsa mașina chiar și la un centimetru de vehiculul din față sau din spate. Cu toate acestea, o astfel de practică vine cu riscuri. Cel mai evident risc este acela ca mașina de lângă să nu poată ieși din parcare fără a provoca daune. O altă problemă este posibilitatea de a-ți găsi mașina lovită, în condițiile în care un alt șofer încearcă să-și facă loc să iasă și poate să lovească sau să împingă bara mașinii tale.

Riscurile parcării necorespunzătoare și consecințele legale

Deși legea nu prevede o distanță exactă între mașinile parcate, asta nu înseamnă că șoferii sunt complet scutiți de răspundere. Parcatul „la limită” poate conduce la situații neplăcute, iar șoferii care nu respectă regulile de bun simț în parcare riscă să fie amendați sau să se confrunte cu alte sancțiuni. De exemplu, parcarea incorectă sau blocarea unui alt vehicul poate atrage atenția Poliției Locale sau a Poliției Rutiere.

În cazul în care un șofer parchează în mod neregulamentar, acesta poate primi o amendă de 4 sau 5 puncte de amendă, ceea ce înseamnă o sancțiune cuprinsă între 660 și 825 de lei. De asemenea, autoritățile pot dispune blocarea roților vehiculului sau ridicarea acestuia, ceea ce implică alte costuri semnificative pentru șofer. De exemplu, în București, în Sectorul 3, costurile pentru ridicarea unei mașini parcate neregulamentar sunt destul de mari: 200 de lei pentru ridicare, 150 de lei pentru transport și alte costuri pentru depozitare.

Blocarea roților sau ridicarea mașinii nu sunt măsuri rare. Acestea sunt aplicate mai ales în situațiile în care mașinile sunt parcate pe locuri rezervate, nu respectă delimitările sau sunt oprite în mod care blochează traficul sau accesul pietonilor. De aceea, șoferii trebuie să fie foarte atenți la locurile unde aleg să parcheze și să respecte liniile de delimitare, atunci când acestea sunt disponibile.

Cum să eviți amenzile și să parchezi corect

Pentru a evita amenzile și alte probleme cauzate de parcarea necorespunzătoare, șoferii ar trebui să urmeze câteva reguli de bază. În primul rând, dacă locurile de parcare sunt marcate, este esențial să respecți delimitările și să te asiguri că mașina ta nu depășește aceste linii. Dacă locurile nu sunt delimitate, este recomandat să lași suficient spațiu între mașina ta și celelalte vehicule pentru ca toți participanții la trafic să poată ieși fără probleme.

De asemenea, evită să parchezi în locuri rezervate fără autorizație, cum ar fi locurile pentru persoanele cu dizabilități sau locurile destinate rezidenților. Nerespectarea acestor reguli poate atrage amenzi mari și chiar ridicarea vehiculului. Un alt sfat important este să fii atent la semnele de circulație și la marcajele care indică restricții sau interdicții de parcare.

Prin respectarea acestor reguli simple și prin parcarea responsabilă, poți evita situațiile neplăcute și sancțiunile care pot apărea în urma unor parcări neglijente. De asemenea, astfel de practici contribuie la menținerea unui trafic fluid și la evitarea conflictelor inutile între participanții la trafic.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele