Detaliile pe care trebuie să le știe toți românii care stau la bloc. Așa eviți costuri umflate la plata întreținerii
Fiecare dintre noi a interacționat măcar o dată cu un administrator de bloc sau a primit o factură de întreținere și, fără îndoială, s-a întrebat cum se ajunge la sumele uneori exorbitante de plată.
Pentru a preveni surprizele neplăcute și pentru a avea un control mai bun asupra banilor cheltuiți, există câteva sfaturi practice pe care orice proprietar sau chiriaș de apartament ar trebui să le urmeze.
Cererea de clarificări și transparența facturilor
1. Cererea de clarificări detaliate
Nu ezitați să cereți lămuriri atunci când nu este clar cum sunt calculate sumele de plată. Dacă răspunsurile primite nu sunt suficient de clare, insistați pentru explicații suplimentare până când fiecare cifră din factura de întreținere este explicată pe deplin.
2. Verificarea facturilor mari
Solicitați periodic o copie a unei facturi de la marii furnizori, cum ar fi cei de apă sau încălzire. Acest lucru vă va ajuta să verificați dacă asociația de proprietari are datorii nejustificate, cum ar fi facturi mai vechi neachitate sau alte probleme administrative care ar putea afecta costurile întreținerii.
Administrarea transparentă a fondurilor asociației
3. Accesul la administrarea fondurilor
Asigurați-vă că aveți acces la informațiile despre modul în care sunt administrate fondurile asociației de proprietari. Trebuie să știți exact pe ce sunt cheltuiți banii colectați, urmărind sumele cheltuite din fondurile respective (fond de reparații, penalizări etc.). Aceste cheltuieli nu sunt incluse în lista de plată, dar administratorii trebuie să afișeze lunar ce se încasează și ce se cheltuie din fondurile respective.
4. Selecția transparentă a furnizorilor de servicii
Verificați dacă selecția furnizorilor de servicii ocazionale (instalatori, electricieni, firme de hidroizolații) se face în mod transparent, în cadrul ședințelor Comitetului Executiv. Acest lucru poate fi verificat citind procesele verbale ale ședințelor respective, unde au fost făcute selecțiile.
Monitorizarea extrasului de cont și prevenirea abaterilor
5. Solicitarea periodică a extrasului de cont al asociației
Cereți din când în când o copie a extrasului de cont al asociației pentru a verifica transparența încasărilor și a plăților. Acest lucru vă va ajuta să monitorizați mai bine bugetul administrației și să vă asigurați că nu există cheltuieli nejustificate.
Prin urmărirea acestor aspecte, veți fi mereu la curent cu modul în care este gestionat bugetul administrației de locatari. Dacă toate lucrurile sunt clare și transparente, facturile de întreținere nu vor mai putea fi mărite nejustificat.
Un proprietar de apartament care cere permanent documente și situația la zi a plăților de la administrator și Comitetul Executiv va preveni apariția abaterilor financiare. Aceasta deoarece cei responsabili de administrarea banilor asociației se vor feri să facă mișcări necugetate, știind că sunt sub supravegherea constantă a locatarilor.
Ottavio Șerbănescu, CEO al companiei Cresida Management, care oferă servicii integrate proprietarilor de apartamente, subliniază pentru Adevărul importanța menținerii unui control strict asupra gestionării fondurilor asociației pentru a evita costurile umflate și nejustificate.