28 iun. 2024 | 15:55

Descoperiri noi dezvăluie viața ultra-bogaților din Roma Antică, după săpăturile de la Pompeii

ACTUALITATE
Descoperiri noi dezvăluie viața ultra-bogaților din Roma Antică, după săpăturile de la Pompeii

În ultimele luni, arheologii din Pompeii au anunțat numeroase descoperiri impresionante. Printre acestea se numără o frescă inedită, ce reprezinta un copil și desene în cărbune ale gladiatorilor. Aceste descoperiri oferă o perspectivă asupra vieții cotidiene înainte de erupția vulcanului Vezuviu, acum aproape două mii de ani. Înainte ca erupția din anul 79 d.Hr. să îngroape orașul în cenușă și pietre, Regiunea IX din Pompeii era o zonă agitată, plină de case elegante, brutării și alte magazine.

Anul acesta, Parcul Arheologic Pompeii a dezvăluit mai multe descoperiri noi din această zonă, inclusiv un altar uimitor de culoare albastră, desene de copii cu gladiatori și fresce incredibile. „Noile săpături ne oferă o imagine despre cât de mult mai este de descoperit”, a declarat Caitlín Barrett, co-director al Proiectului Casa della Regina Carolina (CRC) de la Universitatea Cornell, pentru Business Insider.

Descoperiri artistice neobișnuite: Fresce și desene în cărbune

Fotografiile arată unele dintre aceste ultime descoperiri din Regiunea IX, oferind o privire asupra vieții în Pompeii acum aproape 2.000 de ani. Deși multe s-au schimbat de-a lungul mileniilor, unele lucruri, precum petrecerile și desenele copiilor, par familiare.

Regiunea IX reflectă atât frumusețea, cât și brutalitatea Romei Antice. Timp de sute de ani, resturile vulcanice au conservat Pompeii după erupția din 79 d.Hr.

Săpăturile timpurii, care au început la mijlocul anilor 1700, s-au concentrat pe operele de artă ale orașului, mai degrabă decât pe obiectele legate de viața cotidiană, a spus Barrett, explorator National Geographic care nu a fost implicat în ultimele cercetări. Acest lucru a însemnat că experții au neglijat adesea acele persoane care nu dețineau aceste obiecte de lux.

În Regiunea IX trăiau oameni din diverse clase sociale, a spus Barrett.

„Existau persoane foarte bogate care își puteau permite case decorate cu picturi murale frumoase”, a spus ea.

„Și existau și indivizi care duceau vieți mult mai dificile, precum sclavii care erau obligați să muncească într-o brutărie cu ferestrele sigilate cu bare de fier”.

Mai multe descoperiri noi provin din zona cunoscută pentru Iubiții Cuminți. Din 1912, arheologii au știut despre Casa Iubiților Cuminți. Este o clădire cu două etaje în zona cunoscută sub numele de Insula 12 — insulele sunt colecții distincte de clădiri, similare cu un bloc modern de oraș.

Această frescă înfățișează un cuplu împărtășind un moment romantic printre alții la un festin. Este o imagine atât de iconică încât Insula 12 este numită și Insula Iubiților Cuminți.

Viața cotidiană în Regiunea IX: De la opulență la dificultate

Această insulă acoperă aproximativ 2.600 de metri pătrați și include mai multe case impresionante. Casa Iubiților Cuminți s-a redeschis recent după un proiect de renovare început în 2017. Mai multe descoperiri noi din insulă sunt acum expuse. Vizitatorii pot privi asupra lor de pe un pod ridicat recent.

Experții au găsit un portret „înfricoșător” al unui copil cu glugă și animalul său de companie. La începutul lunii iunie, experții Parcului Arheologic Pompeii au dezvăluit ceea ce au numit o pictură „neobișnuită” a unui copil mic purtând o glugă. Este înconjurat de struguri și rodii și este însoțit de ceea ce pare a fi un câine de companie.

În acea perioadă, câinii erau de obicei înfățișați la vânătoare sau la pază, dar cel din această pictură pare mai degrabă un tovarăș de joacă, conform unui raport în E-Journal Scavi di Pompei.

Rodii pot fi un simbol al morții, a remarcat arheologul Sophie Hay pe X, ceea ce poate indica faptul că proprietarii casei doreau să memoreze un copil decedat. Ea a numit pictura înfricoșătoare, subliniind „privirea bântuită” a copilului mic.

Cu mii de ani în urmă, copiii făceau propriile lor desene macabre. Săpăturile recente ne pot spune și despre modul în care se jucau unii copii în Roma Antică. În Insula Iubiților Cuminți se află Casa Cenacului Colonnat. Cu mii de ani în urmă, copiii au folosit cărbune pentru a desena gladiatori și o scenă de vânătoare pe pereții curții casei.

Altarul albastru și sala de mese: Opulența proprietarilor bogați

Psihologii de la Universitatea Federico II din Napoli au examinat desenele și au estimat că copilul sau copiii care le-au desenat aveau aproximativ șapte ani.

Gladiatorii din desen par să fie în luptă, iar o pereche de vânători cu sulițe se confruntă cu ceea ce par a fi doi mistreți sălbatici.

Copiii ar fi putut vedea lupte într-un amfiteatru din apropiere. În aceeași curte, un copil mai mic, de aproximativ cinci ani, a făcut alte desene cu cărbune, inclusiv conturul unei mâini. Există și imagini cu boxeri în mijlocul luptei, conform cercetătorilor.

Acestea nu erau neapărat scene luate din imaginația unui copil, conform experților din Pompeii. Copiii ar fi putut vedea lupte și execuții într-un amfiteatru din apropiere, „venind astfel în contact cu o formă extremă de violență spectaculată”, a declarat Gabriel Zuchtriegel, directorul Parcului Arheologic, într-un comunicat.

Oamenii bogați aveau camere decorate pentru a impresiona oaspeții. Câteva străzi mai departe de blocul Iubiților Cuminți se află Insula 10, care are propria sa reședință enormă.

O casă impresionantă din Insula 10 încorporează multe camere, inclusiv una elaborată pentru mese și un altar decorat cu lux. Sala de mese a reședinței din Insula 10 are pereții negri acoperiți cu fresce bine conservate și ar fi putut găzdui câteva zeci de oaspeți, a declarat Zuchtriegel pentru NBC News.

Dimensiunea și decorul său erau menite să impresioneze, conform unui comunicat de presă de la Parcul Arheologic Pompeii. Majoritatea oamenilor trăiau în locuințe mai simple, a spus Barrett, fie în apartamente închiriate, fie în camere sau mansarde deasupra magazinelor.

„Și chiar și în gospodăriile bogate, locuitorii sclavi ar fi trăit în condiții mult mai dificile, dormind pe paturi mici și incomode în camere de depozitare înghesuite”, a spus ea.

Oaspeții puteau discuta despre fresce în timpul cinei. Imaginile pictate pe pereții sălii de mese includ scene din mituri și literatură. „Picturile ar fi oferit oamenilor ceva de discutat în timpul cinei,” a spus Barrett.

Una arată prințul troian Paris întâlnindu-se cu Elena, atunci regina Spartei. Această pereche fatală a declanșat Războiul Troian, conform legendei. Între cuplu se află o femeie servitoare — „care îi aruncă Elenei o privire foarte dubioasă”, a spus Barrett — și un câine care privește din frescă. „Îmi place acel câine care sparge al patrulea perete,” a spus Barrett. „Expresia sa consternată îți spune tot ce trebuie să știi despre ce urmează să se întâmple!”

Frescele capturau imagini din mitologie și literatură. Camera neagră are o altă frescă legată de mitologia greacă. Cassandra stă în dreapta, disperată că nu va putea opri Războiul Troian. Zeul Apollo, care o privește în pictură, a blestemat-o astfel încât nimeni să nu-i creadă profețiile.

Arheologii lucrează pentru a conserva aceste și alte fresce din Pompeii tratându-le cu adeziv și ridicând acoperișuri temporare pentru a le proteja de intemperii, conform BBC. Deși frescele sunt incredibile, Barrett a spus că obiectele mai obișnuite pot fi la fel de importante de documentat.

„Smochinele și curmalele arse găsite în fața unui altar de casă poate nu sunt la fel de atrăgătoare ca frescele, dar ne spun despre ritualurile zilnice care conectau oamenii cu zeii lor”, a spus ea.

Un altar de un albastru viu a arătat buzunarele adânci ale proprietarului. O altă parte a reședinței cu sala de mese neagră avea un spațiu mai privat. Cu toate acestea, se pare că proprietarii nu au făcut economie în decorarea camerei, care ar fi putut servi ca altar. Proprietarii au avut-o pictată în albastru, ceea ce ar fi fost foarte rar și scump la acea vreme.

„A avea o întreagă cameră pictată în albastru ar fi făcut o declarație majoră despre bogăția proprietarului casei”, a spus Barrett.

Vopsele erau de obicei făcute din materiale naturale precum minerale sau plante. Pigmentul „albastru egiptean” era sintetic și, prin urmare, mai scump.

„Așa că nu era doar valoros, ci și high-tech”, a spus ea.

Se pare că proprietarii actualizau camera în momentul erupției vulcanice. Un morman de cochilii de stridii a fost găsit lângă alte materiale de construcție, a spus Barrett. Muncitorii ar fi putut plănui să le zdrobească și să le adauge în tencuială pentru a crea un pigment alb-ivoriu.

O treime din situl arheologic Pompeii este încă neexcavat, așa că vor fi multe de învățat pe măsură ce restul va fi dezgropat.