16 oct. 2024 | 23:26

Descoperirea unei galaxii îndepărtate similare cu Calea Lactee pune la îndoială teoriile noastre despre evoluția cosmosului

O imagine a galaxiei REBELS-25 realizată cu ALMA. (Foto: ESO/NAOJ/NRAO)

Astronomii au descoperit o galaxie îndepărtată care prezintă caracteristici surprinzător de asemănătoare cu cele ale propriei noastre galaxii, Calea Lactee. Această descoperire, care ar putea schimba modul în care înțelegem formarea galaxiilor, a fost realizată de o echipă de cercetători de la Universitatea Leiden din Țările de Jos. Noua galaxie, denumită REBELS-25, contrazice știința existentă cu privire la evoluția galaxiilor timpurii și ridică întrebări asupra teoriilor noastre despre dezvoltarea cosmosului.

O galaxie ordonată într-un Univers haotic

REBELS-25 este mult mai tânără decât Calea Lactee, dar deja are o structură și o rotație bine definite, în contrast cu imaginea clămpă și haotică a altor galaxii timpurii. Încă de la publicarea rezultatelor cercetării pe 7 octombrie, astronomii au subliniat că REBELS-25 contrazice așteptările privind aspectul inițial al galaxiilor. „Conform învățăturilor noastre despre formarea galaxiilor, ne așteptăm ca majoritatea galaxiilor timpurii să fie mici și dezordonate”, a declarat Jacqueline Hodge, co-autoare a studiului, citat de CNN.

Lumina care ajunge acum pe Pământ de la REBELS-25 a fost emisă la doar 700 de milioane de ani după formarea Universului, care s-a petrecut acum 13,8 miliarde de ani. Acesta este un interval surprinzător de scurt pentru ca o galaxie să devină atât de ordonată, explică cercetătorii. Formarea galaxiilor ordonate, precum Calea Lactee, este considerată a fi un proces extrem de lent, necesitând miliarde de ani în care galaxiile să se unească și să învăță o formă lină.

Provocări pentru teoriile actuale despre evoluția galaxiilor

Galaxia REBELS-25 a fost observată cu ajutorul telescopului Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) din nordul Chile, iar datele au sugerat chiar și prezența unor brațe spirale înevoluate, pe care cercetătorii plănuiesc să le studieze mai amănunțit. Lucie Rowland, studentă la doctorat la Universitatea Leiden și autoare principală a studiului, a declarat că existența unei galaxii cu asemănări într-atât de mari cu Calea Lactee provoacă înțelegerea noastră despre evoluția rapidă a galaxiilor în Universul timpuriu.

Andrew Blain, profesor de astrofizică la Universitatea din Leicester, a remarcat faptul că galaxia REBELS-25 este „puțin neobișnuită”, dar a subliniat că nu este o revoluție în știință. El a apreciat rolul telescopului ALMA în descoperirea unui exemplu real al unui tip de galaxie care, până acum, a fost produs doar în simulări. „Fără ALMA, nu ar fi fost posibil să identificăm un astfel de exemplu – fie pentru că acestea ar fi fost prea slabe pentru a fi detectate într-un timp rezonabil, fie pentru că nu am fi avut un eșantion destul de mare de candidați”, a spus Blain.

Dave Clements, lector la Imperial College London, a fost la fel de surprins de descoperirea acestei galaxii. El a explicat că Universul timpuriu este considerat mult mai haotic, cu interacțiuni și fuziuni de galaxii care ar trebui să perturbe structurile fragile ale unui disc galactic. „Ține doar de o galaxie foarte neobișnuită, care a avut o viață neașteptat de liniștită până în momentul în care o observăm, sau ne arată aceste observații că etapele incipiente ale formării galaxiilor nu funcționează cum ne imaginăm? Până acum, nu avem răspunsul”, a declarat Clements.

Descoperirea REBELS-25 ridică numeroase întrebări despre modul în care galaxiile învăță ordinea pe care o vedem astăzi în cosmosul matur. Rămâne de văzut dacă alte exemple de galaxii similare vor fi descoperite și dacă, astfel, modelele teoretice despre formarea galaxiilor vor trebui ajustate pentru a încorpora această nouă realitate.