01 nov. 2024 | 14:00

Descoperirea istorică a două studente: O nouă demonstrație pentru teorema lui Pitagora

ACTUALITATE
Descoperirea istorică a două studente: O nouă demonstrație pentru teorema lui Pitagora

Două studente din Louisiana, Ne’Kiya Jackson și Calcea Johnson, au reușit să uimească lumea științei matematice prin publicarea unui studiu inedit în care prezintă o nouă demonstrație a teoremei lui Pitagora, veche de 2.000 de ani. Descoperirea lor, realizată pentru prima dată în cadrul unui concurs de matematică din 2022, a fost recunoscută la nivel internațional și publicată recent în renumitul jurnal științific American Mathematical Monthly, o realizare rară pentru cercetători de vârsta lor.

Teorema lui Pitagora, care stabilește că pătratul ipotenuzei este egal cu suma pătratelor catetelor într-un triunghi dreptunghic, este cunoscută și folosită de secole în matematică. Totuși, ceea ce face deosebită descoperirea lui Jackson și Johnson este utilizarea trigonometriei pentru a demonstra această teoremă, în ciuda faptului că acest domeniu matematic se bazează în mod tradițional pe însăși teorema lui Pitagora. Abordarea lor a fost considerată de experți o adevărată inovație și a captat atenția presei și a publicului, primind inclusiv aprecierea fostei prime doamne a Statelor Unite, Michelle Obama.

O realizare academică impresionantă

Parcursul academic al lui Jackson și Johnson este demn de invidiat. După ce și-au prezentat pentru prima dată descoperirea la conferința American Mathematical Society din Atlanta, în martie 2023, cele două au fost recunoscute ca cele mai tinere participante din istoria evenimentului. Impresionați de originalitatea abordării lor, organizatorii și publicul le-au primit cu entuziasm, iar impactul mediatic a fost imediat – inclusiv o apariție la emisiunea „60 Minutes” și onorarea cu cheia orașului New Orleans.

Ne’Kiya Jackson și Calcea Johnson, studentele din Louisiana

După începutul studiilor universitare, Jackson și Johnson au decis să își valorifice descoperirea prin publicarea acesteia. Cele două tinere au contribuit la realizarea unui studiu amplu care prezintă nu doar demonstrația inițială, ci alte nouă moduri inedite de a demonstra teorema. Fără experiență în redactarea unui articol științific, ele au întâmpinat dificultăți la etapa de „peer review”, în care experți recunoscuți analizează și comentează lucrarea. Însă entuziasmul și dedicarea lor au fost evidente, iar rezultatele finale au fost apreciate de comunitatea academică.

Un exemplu de curaj și inovație pentru noile generații

Abordarea inovativă a lui Jackson și Johnson a fost descrisă de Tom Murdoch, profesor onorific la Universitatea din Bristol, drept „impresionantă” și „imposibilă”. El a explicat că trigonometria, fiind bazată pe relațiile de sine și cosinus între laturile unui triunghi dreptunghic, tinde să creeze argumente circulare. Însă cele două studente au reușit să găsească un mod de a folosi aceste funcții trigonometrici fără a presupune valabilitatea teoremei lui Pitagora de la început.

Această realizare devine și mai semnificativă în contextul reprezentării femeilor și femeilor de culoare în domeniul matematicii, în mod tradițional dominat de bărbați. „Sunt foarte mândră că putem fi o influență pozitivă pentru a arăta că femeile tinere și femeile de culoare pot face aceste lucruri”, a declarat Johnson. Mesajul ei este clar: fetele și tinerele femei ar trebui să-și urmeze visurile și să aspire la realizări academice, indiferent de stereotipurile de gen sau de etnie.

Cu toate provocările întâmpinate pe parcurs, munca lui Jackson și Johnson a dus la redescoperirea unei teoreme vechi de două milenii dintr-o perspectivă complet nouă, arătând că inovația este posibilă chiar și în domenii considerate statornice.